Voor de tentoonstelling Remains in Development van Felicity Hammond (°1988) werd Kunsthal Extra City in Antwerpen tijdelijk volledig omgetoverd tot een magische filmstudio. De bezoeker waant zich even in een zelfconstrueerbare werkelijkheid die een metafoor is voor de maakbaarheid van onze hedendaagse samenleving. Hij kan even wegdromen en wordt tegelijk, op een subtiele manier, geconfronteerd met de harde realiteit. De ruimte vol nijpende paradoxen is een plek om even tot rust te komen. Welkom in de werkelijke wereld van schijnbare tegenstellingen.
Het is de eerste keer dat de Engelse Felicity Hammond tentoonstelt in België. De selectie werken in de expo is een keuze uit haar bestaande oeuvre, gebaseerd op het boek Property dat de kunstenares in 2019 publiceerde. De focus van haar kunst ligt, zoals de titel suggereert, op continue processen die ze in deze expo toepast op de stadsontwikkeling. Het gaat om de vicieuze cirkel van ruïnes die als basis dienen voor een nieuwe stad. Na uitgeleefd te zijn, blijven ze weer over als ruïnes, waarna dezelfde ontwikkeling zich herhaalt.
Haar inspiratie haalt Felicity Hammond uit een stukje van haar eigen verleden. Haar vader was een fabriekswerker die door nieuwe technologische ontwikkelingen zijn vaste job verloor. Hierdoor vraagt ze zich in beelden af wat er in de plaats komt van wat er was, waarom, en welke sociale impact die veranderingen hebben.
Die gedachten resulteren in onbehaaglijke foto’s van onbestaande stadsbeelden. Ze worden wereldvreemd gemaakt door alle kleur eruit te filteren en enkel een blauwe waas over te laten. Het tafereel wordt bovendien bedekt met andere stadsbeelden, wat een verwarrende indruk achterlaat. Op die manier wil Hammond iedereen erop wijzen dat beelden/foto’s van de stad verkocht worden op basis van illustraties, waar het eindproduct vaak niet eens op lijkt.
Behalve uit foto’s bestaat de tentoonstelling uit sculpturale installaties die de hele ruimte omvatten. Het kunstwerk is de ruimte en andersom, de toeschouwer is verplicht om zich er volledig doorheen te bewegen. De vloer en delen van de muren zijn bedekt met een ‘green screen’ dat perfect past bij de boodschap die Felicity Hammond met haar foto’s verspreidt. Op dat scherm kan digitaal een ideale stad afgebeeld worden. Tegelijk fungeert het als een trigger die de fantasie van de toeschouwer aanwakkert. Behalve steden, kunnen alle dromen erop geprojecteerd worden. Het ‘green screen’, de stadsontwikkeling, het bedrog en de fantasie kennen geen grenzen.
De tentoonstelling representeert een kunstmatig proces dat iedereen op elk moment op zijn eigen manier kan vormgeven. De gapende kloof tussen de voorstelling van vooruitgang en het uiteindelijke uitzicht van de stad staat centraal. Die boodschap wordt prachtig weergegeven in een setting die tot de verbeelding spreekt.
De tentoonstelling Remains In Development loopt van 25 januari tot 1 maart in Kunsthal Extra City.