Om afscheid te nemen van 2018 presenteert in december elke dag één enolamedewerker zijn of haar song van het jaar. De volledige lijst beluistert u hieronder.
2018 was ook het jaar van The Ex. Al ruim 39 jaar is de band een betrouwbare rots in de branding, een onvermoeibare vitaminekuur, een levenslange ode aan de DIY-gedachte. Het voorbije jaar leverde 27 Passports op, hun eerste kwartetalbum in acht jaar en ongetwijfeld een hoogtepunt in de bandcatalogus, maar ook een zoveelste Ex Festival en een reeks indrukwekkende concerten. Veel mooier kon de aanloop naar jubileumjaar 2019 niet worden.
In 1980 sneerden de snotneuzen nog over “Stupid Americans”. Intussen is de boodschap minder bitsig, maar daarom niet minder relevant. “Soon All Cities” was, samen met “Four Billion Tulip Bulbs” een song die al enkele jaren op de setlist geparkeerd was en steevast uitgroeide tot een climax. De reden? Het is vintage Ex, met drie gitaren die op een ondergrond van rollende drums een weefwerk vormen, met Arnold De Boer die de aanzet geeft met een Afrikaans getint motiefje, Andy Moor die er een dramatische spiegelbeweging tegenaan zet, en Terrie Hessels die vervolledigt met een laatste, kippeachtig motiefje. Het vormt de blauwdruk waarop De Boer vervolgens een beeld schetst van een doorgedreven monocultuur die uitmondt in regelrechte dystopie.
Als in een visioen kreeg hij te zien dat het tijd is om z’n valiezen te pakken, want die steden, ze krijgen stilaan allemaal dezelfde, inwisselbare restaurants, ronde punten, regeringen, ongelukken en monumenten. Een treffende beschrijving van heel wat grootstedelijke centra (van Amsterdam, Londen en Parijs tot zelfs Lissabon en Praag) die in hun poging om de hongerige consument te behagen, allemaal dezelfde ervaring en omgeving willen recreëren. Wat op papier iets heeft van een troef, een weelde voor de nieuwsgierige meerwaardezoeker, is in werkelijkheid dezelfde, herkenbare beleving, maar dan op een andere plaats. Het is het exacte tegendeel van erop uit trekken om nieuwe horizonten, mensen en culturen te ontmoeten.
The Ex, dat is natuurlijk ook energie en gitaarherrie, en dat biedt “Soon All Cities” in een genereuze, withete gulp, met een climax die maar niet van ophouden wil weten en voortdurend orde en chaos in balans weet te houden. Catchy, intelligent, dansbaar en opzwepend; de song doet 27 Passports starten met een eerste, machtig hoogtepunt. Volledig trouw aan de DIY-geest werd ook zelf een videoclip in elkaar gestoken. Geen kostelijk gedoe met dure effecten, maar een winterwandeling naar een nabijgelegen windmolen met een paar camera’s en dikke truien in de aanslag. Zo simpel kan het zijn.
En er staat zoals gezegd nog wat moois aan te komen. Begin februari gaat de band de hort op met een klein leger Ethiopische vrienden en doet daarbij o.m. de Gentse Handelsbeurs aan. En dat is ongetwijfeld nog maar het begin van wat een mooi feestjaar gaat worden.