DAMN. had een impact die ver buiten de hiphopwereld voelbaar was. “DNA.” was de vlam in de pan.
Volgens Kendrick kan je DAMN. perfect van achter naar voor beluisteren, waarmee “DNA.” het op een na laatste nummer wordt. Daar valt iets voor te zeggen – veel, eigenlijk. In een normale rotatie is “DNA.” een beginselverklaring voor wat volgt: alle gevoelens waaraan Kendrick na die track gestalte geeft – trots, angst, lust, liefde – vloeien voort uit zijn genetisch paspoort. Draai de hele zwik om, en je krijgt een compleet andere lezing. Hier komen de feiten, anekdotes en herinneringen eerst, en dat materiaal gebruikt Kendrick om een persoonlijkheid te kneden. ‘I got power, poison, pain and joy inside my DNA’: nu weet je ineens hoe die dingen daar gekomen zijn.
En dan valt dus dat nummer binnen. Die stormram van een song, met de diepe drops en de West Coast-beats. Met de sneer naar FOX News-anker Geraldo Rivera, die Kendrick en andere rappers schadelijker vindt dan racisme. Met de onuitputtelijke energie, de vlijmscherpe bars en het bloedneusdirecte vertoon van rappers’ braggadocio. “HUMBLE.” was de stadionsong, “XXX.” de old skool-stijloefening, en “DNA.” de hak in de flank. Of ook: “DNA.” was de “m.A.A.d city” van 2017.
Om afscheid te nemen van 2017 presenteert in december elke dag een enolamedewerker zijn of haar song van het jaar. De volledige lijst beluistert u hieronder.