De meest ambitieuze concertavond van het jaar? Neen, dat was niet Muse in Paleis 12, maar wel de GHOST-avond die de Gentse undergroundparel Raveyards met concertorganiatie Democrazy en boekingskantoor Toutpartout organiseerde in de Handelsbeurs.
Het concept werd door Raveyards zelf in het leven geroepen om samen met bevriende bands en kunstenaars op één locatie een reeks korte maar unieke performances te geven. Dat allemaal DIY-gewijs georganiseerd. De vorige edities vonden plaats in KERK en de Sint-Jacobskerk. In de Handelsbeurs, die vanaf 19 uur baadt in een duister ravesfeertje, mogen twintig acts aantreden. Het publiek wordt begeleid door twee gidsen en maakt zo een hele avond kennis met de rijke Gentse artistieke scene.
20 uur. Het belsignaal, dat telkens een nieuwe halte op het parcours aankondigt, gaat voor de eerste keer af. De postpunkers van Rape Blossoms hebben net als de meeste andere acts maar vijf minuten en stellen meteen een nieuw nummer voor. Zanger David Defrenne voelt zich duidelijk in zijn sas in de foyer van de Handelsbeurs. Het wordt een intense ervaring. Ook de elektronica van Rumours smaakt naar meer. En zo groeit GHOST snel uit tot een carrousel van aangename verrassingen. Eerste in de lange rij is de pulserende ambient/trance van Psygasus. Brent Vanneste (Steak Number Eight) en Björn Vanbrabant transformeren de kelder van de Handelsbeurs even tot een minirave.
Ook onthouden we de rauwe, meeslepende elektronica van Dijf Sanders (ook lid van The Violent Husbands) en filmische ambient van The Devil. Dat laatste is trouwens het project van Piet Dierickx (ex-Soulwax) en Wim Reygaert van Drums Are For Parades. Er is ook nog een ex-drummer van Soulwax: Steve Slingeneyer komt One Man Party voorstellen. Kort, maar krachtig. Even beknopt, maar nog intrigerender zijn de ’reverse striptease’ van Laurie Hagen, de performance van cUNST (met leden van The Germans), de gitaaract van Pieter De wilde (ex-lid van Raveyards) en de demonstratie van drumbeest Simon Segers, die normaal furore maakt bij Stadt en De Beren Gieren.
Daarna is het moment aangebroken waarvoor de meeste bezoekers gekomen zijn: het concert van Raveyards. François De Meyer (Disko Drunkards, Villa) en Stefan Bracke (Foxylane, The Subs) startten de band een viertal jaar geleden op, maar hebben met Stefanie Mannaerts, Joris Casier en — opnieuw — Brent Vanneste in de gelederen pas echt hun muzikale draai gevonden. Dat bewijst miniplaat KYEM met verve. Maar op album klinkt Raveyards lang niet zo indrukwekkend als live. Nog beter: de band mikt op een audiovisuele totaalervaring.
Dankzij Raveyards weten we weer waarvoor het woord ‘episch’ staat. Van achter doorzichtige videowanden brengen de vijf leden live (!) een kolkende mix van meeslepende soundscapes, dreunende synths en pompende beats. Wie dicht bij het podium staat, kan zelfs zien hoe Casier al rechtstaand de bas bedient. Dit is ook voor de leden een afmattende performance. En van bij opener “Nest”, met een meeslepende oosterse riedel erin, lijkt het of ze zich in hogere sferen bevinden. Het nummer barst al na een paar minuten uit zijn voegen en heeft een opbouw om u tegen te zeggen.
Tijdens “Chicago” wordt het allemaal iets rustiger. De vocalen van Mannaerts en De Meyer voegen de nodige zweverigheid toe. Het lijkt bij momenten wel een avantgardische popsong met een R&B-feel. Daarna worden weer alle registers opengetrokken met het gitzwarte “Lank”, dat uitmondt in bombastisch klankexperiment. Ondanks de veel te grote zaal zorgt dat nummer voor een claustrofobisch gevoel. En het kan nog zwaarder. Afsluiter “Skydiver” dompelt ons onder in een diepe trance, de kers op de taart van een unieke concertavond. En de Darkroom DJ’s mogen ons ook altijd hun setlist mailen!