Juan Diaz Canales & Rubén Pellejero :: Corto Maltese: Onder de middernachtzon

“Word toch eens volwassen, Corto. Stop met dromen.” Dat krijgt Corto Maltese bij het begin van Onder de

middernachtzon voor de voeten geworpen. Onze favoriete dromer annex vrijbuiter is dan ook terug, ruim 20 jaar

nadat hij met Mu voor het laatst van zich liet horen. En nog steeds is hij dezelfde, een lichtend voorbeeld van

poëtische ontregeling.

Raspoetin, want hij was het die Corto de woorden naar het hoofd slingert, mag het dan wel over “bekakte high

society wijven” hebben, zijn woorden vatten het karakter van Corto Maltese, en de strips waarin hij de hoofdrol

vertolkt, zeer accuraat.

1915. Terwijl Europa in een destructieve bui zichzelf de nek tracht om te wringen, gaat Corto Maltese op zoek naar

zijn vriend Jack London. Zijn zoektocht brengt hem via San Francisco, op dat ogenblik gaststad van de

wereldtentoonstelling, naar Alaska, waar Maltese in opdracht van zijn vriend Waka Yamada tracht te vinden om haar

een brief te bezorgen. De wereld mag in brand staan, maar vriendschap en liefde laten zich door dergelijke hindernissen

niet stoppen, dat spreekt.

De zoektocht naar Yamada doet Maltese in oorden belanden waar de doorsnee sterveling liefst in een ruime boog,

en met de ogen neergeslagen, in snelle pas voorbij loopt. Onze held voelt zich echter net zo goed thuis in hoerenbuurten

en speelholen als tussen high society wijven. Al verschillen die twee werelden soms minder van elkaar dan je als

doorsnee sterveling op het eerste zicht zou vermoeden.

In het hoge noorden van Amerika komt Maltese niet alleen in contact met natuurpracht, die soms een te geduchten

vijand blijkt, maar ook met de menselijke aard in al zijn duistere glorie. De positie van zwarten in Amerika, Inuit die

zich, tegen het decor van een indian summer, bekwamen in blanke repressiemiddelen en een echte shoot-out zoals die in

het wilde westen, althans volgens de overlevering, tot de orde van de dag behoorde, het zijn maar enkele van de

avontuurlijke hindernissen die onderweg opdoemen.

Maltese, de laatste Echte Held, maakt het zonder al te veel verpinken mee en houdt, zoals het een held betaamt,

dapper stand. Wat rationeel gezien niet meer dan logisch is, gezien het avontuur een sprong in de tijd betekent

tegenover het voorgaande album.

Met deze nieuwe uitgave waagt Casterman zich aan een bijzondere gok. Nadat Blake & Mortimer twintig jaar geleden

opnieuw opstonden, wordt nu ook Hugo Pratts beroemdste creatie opnieuw tot leven gewekt.

In het ideale geval zou het mogelijk moeten zijn Onder de middernachtzon te lezen zonder te weten wie het

album gemaakt heeft. Die ultieme test om onbevooroordeeld dat album te beoordelen, is echter onmogelijk uit te

voeren. Waardoor noodgedwongen een voorzichtige conclusie gemaakt wordt: Onder de middernachtzon is een

meer dan verdienstelijk album, een geslaagde poging van Juan Diaz Canales en Ruben Pellejero om een held in een

nieuw avontuur onder te dompelen. Maar blijft de vraag of de magie van Corto Maltese er voor de lezer van vandaag

niet deels in schuilt dat de zeeman een mythe geworden is, iemand wiens verhaal verteld is en waarnaar de lezer op

zoek kan gaan, of toevallig kan op botsen in een vreemde stad, in een stoffig winkeltje dat gerund wordt door een

literatuurliefhebber van bedenkelijk allooi, zonder dat hij moet opboksen tegen hedendaagse helden, die allen

schreeuwen om de aandacht van de lezer?

In het Hergé Museum loopt tot 6 januari 2016 de expo “Hugo Pratt, Rencontres et Passages”.

Juan Diaz Canales
http://www.casterman.com
Casterman/Ballon Media

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

aanraders

Pierre Hadot :: De Sluier van Isis

Lang voordat het opnieuw populair was om de (Grieks-)Romeinse...

Francesca Stavrakopoulou :: God, een anatomisch onderzoek

Volgens rabbijn David J. Wolpe en ongetwijfeld vele anderen,...

Geert Buelens :: Wat we toen al wisten – De vergeten groene geschiedenis van 1972

Zijn de wonderen de wereld uit? Niet als Geert...

Paul Verhaeghe :: Onbehagen

Verklaren dat het huidig tijdsgewricht getekend wordt door zowel...

Jan Hertoghs :: Alles voor de Kempen

In Alles voor de Kempen schetst Jan Hertoghs een...

verwant

Juanjo Guarnido & Juan Diaz Canales :: Blacksad: 6. De maskers vallen – eerste deel

Blacksad is terug. De broeierige thriller met dierenfiguren blijft...

Corto Maltese 14 :: Equatoria

Corto Maltese is opnieuw springlevend. We ontmoeten onze held...

Rubén Pellejero & Jean Dufaux :: Regenwolf

Een western van een ongewoon duo. De zachte lijnen...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in