Vliegeniersverhalen zijn momenteel erg in trek. Ook in de strip valt dit op bij het wekelijks verschenen stapeltje nieuwe uitgaven. Berentand gaat echter verder dan een romantisch verhaaltje over pilotenheroïek.
Max, Werner en Hanna zijn drie kinderen die aan het begin van de jaren 1930 opgroeien in Silezië. Alle drie dromen ze er van om later een piloot te worden die met de beste en de snelste vliegtuigen kan vliegen. Max is echter joods, wat in die jaren zijn toekomstperspectieven hoogst onzeker maakt. Wanneer Max naar de VS verhuist, verliezen de vrienden elkaar wat uit het oog. Het verhaal maakt een sprong naar 1944, waar we Max terugzien als één van meest succesvolle piloten van de Amerikaanse luchtmacht. Wanneer zijn oversten achter zijn verleden komen, hebben ze een lastige opdracht voor Max in petto.
In zijn klassieke trilogieën Berlijn en Grand Prixcombineerde Marvano enkele jaren geleden al de wereld van de luchtvaart en autosport met de periode van de Tweede Wereldoorlog. Marvano legde nog meer dan Yann in Berentand doet, de focus op het historische aspect en besteedde veel tijd aan het uitwerken van de juiste details. In Berentand staat de verhouding tussen de drie protagonisten voorop, terwijl de historische context slechts sporadisch het verhaal mee bepaalt. In die zin is Berentand een geromantiseerder verhaal dan Berlijn. Yann kiest voor een eenvoudig verloop van het verhaal, waarbij er enkel tussen heden en verleden gewisseld wordt en waarbij die wissels steeds direct op elkaar ingrijpen. Op die manier zorgt hij voor een uitermate leesbaar scenario.
Voor het eerst werkt Yann samen met tekenaar Alain Henriet (Golden Cup, Damocles). Diens elegante realisme wordt vermengd met een talent voor spectaculaire actiescènes. Berentand bevat zeker voldoende dynamiek om de liefhebbers van het betere avontuur tevreden te stellen. De luchtscènes zijn alleszins overtuigend en de afwisseling met de meer emotioneel geladen passages tussen de hoofdfiguren is meer dan geslaagd. Henriet is zonder twijfel één van de meest getalenteerde realistische tekenaars van zijn generatie. Hij kan realisme immers combineren met dynamiek, daar waar vele collega’s vaak blijven steken in statische figuren en doodse decors.
Berentand biedt een mix van klassiek avontuur en een historisch kader door twee getalenteerde vakmannen. Zowel Yann als Henriet leveren hier degelijk werk af. In het tweede deel zal het verhaal afgerond worden. Opnieuw zal er weinig verrassends uit de lucht komen vallen, maar Berentand heeft veel kans een degelijk tweeluik te worden dat het goed doet in een integrale editie.