Pillendraaier, player, huisvrouw, icoon, … Daan Stuyven is het allemaal al geweest. In Hasselt voegde bij vanavond een nieuwe dimensie toe aan een reeds indrukwekkend palmares door simpelweg helemaal zichzelf te zijn.
Ben je eindelijk eens op tijd, blijkt dat je nog meer dan een uur te vroeg bent. In Limburg gaan de dingen wat trager, zoveel is zeker. De aangekondigde begintijd op het toegangsticket is een hopeloze benadering van de effectieve starttijd. In de Muziekodroom in Hasselt is het de lichtbak aan de bar die aangeeft wanneer de eerste noten gespeeld zullen worden. Een regel waar zelfs le franc belge niet aan ontsnapt.
Iets vertelt ons dat Daan graag in Hasselt zou wonen. De zelfverklaarde Limburgse metropool is — net als de zanger — constant op zoek naar nieuwe, ambitieuze projecten. De afgelopen jaren werd in dat opzicht de Muziekodroom uitgebouwd tot een volwaardige concertzaal. Het aangeboden programma wordt jaar na jaar sterker en de crème de la crème van de Belgische muziek lijkt moeiteloos de weg naar Hasselt te vinden. Binnenin heerst er een aangename sfeer die haast gelijk is aan de ongedwongenheid die je voelt bij het binnenstappen van de Ancienne Belgique of de Antwerpse Trix. In de zaal zelf werd het publiek vanavond opgewarmd met country- en bluegrassklassiekers. De speelse deuntjes herken je makkelijk terug in “Everglades”, de eerste single én een van de weinig Engelstalige nummers uit Daans nieuwe album Le Franc Belge. Het duurt even voor de innerlijke cowboy in Daan helemaal het podium mag overnemen. Eerst mag het publiek kennis maken met Daan, le chansonnier.
Met “Parfaits Mensonges” wordt de spits afgebeten. Het nummer begint erg traag en Daans karakteristieke diepe, sterke stem weet het publiek dadelijk te raken. Ook “Ma Vendeuse” houdt het publiek moeiteloos in de ban. Het nummer steunt op bas en trompet en wordt door onzichtbare snaarinstrumenten doorspekt met een benepen, enge sfeer. Daan zelf is erg uitgelaten. Hij grapt met het publiek en vertelt korte anekdotes waarop de nummers gebaseerd zouden zijn. Al lachend wordt “Mes Etats Unis” ingezet. Met een erg funky einde aangedreven door korte trompetslagen krijgt het publiek voor het eerst een dansbaar nummer voorgeschoteld. De Franstalige nummers worden door het Limburgse publiek gesmaakt, maar een eerste echte opflakkering van eerlijk enthousiasme gebeurt bij de eerste tonen van “Everglades”. Daan gaat even in overdrive en lijkt haast een nieuwe, eigentijdse soundtrack te maken voor Bonanza. Tussen de nummers in blijft hij vrolijk converseren met het publiek. De zonnebril die hij draagt zorgt ervoor dat Daan een onbereikbare cool uitstraalt, maar het losse contact met het publiek wekt dan weer de indruk dat je gerust even bij hem op podium mag springen. Halverwege het optreden vuurt Daan “Exes” op het publiek af en gaat er voor een tweede keer een kleine aardschok doorheen de Hasseltse bodem.
Naar het einde van het optreden krijgen de bandleden ook een grotere rol. Isolde Lasoen, Vlaanderens meest begeerde drumster, zingt bijvoorbeeld mee op “Conducteurs Fantômes”. Haar hese stem steekt prachtig af tegen het ingetogen geweld waarmee Daan uitpakt en even lijkt het wel alsof Serge Gainsbourg en Jane Birkin voor een laatste duet naar Hasselt zijn afgezakt. De koperblazer op de achtergrond maakt het verhaal dat ze samen proberen te vertellen intens triest maar de opgebouwde weemoedigheid wordt snel doorgespoeld door de chaotisch klinkende tempoversnellingen in “Melodies Paroles”. Met “La Décadence” klinkt Daan dan weer voor het eerst vanavond bombastisch en pompeus. Afsluiten gebeurt er met “Swedish Designer Drugs” en “Housewive”, twee onbetwiste klassiekers.
Verkoopsmatig lijkt Le Franc Belge een schot in de roos en zingen in het Frans gaat Daan wonderwel goed af. De nummers die hij brengt klinken warmer en meer doorleefd dan de meeste tracks in zijn grotendeels Engelstalig oeuvre. Aan het einde van de avond dankt Daan uitgebreid het publiek en blikt hij terug op het verloop van zijn muzikale carrière. Het enige dat er nog lijkt te ontbreken is een volwaardig album in het Nederlands.