Algerije blijft een moeilijk woord in de Franse geschiedenis. Tahya El-Djazaïr biedt een genuanceerd verhaal over de moeilijkste periode in de relatie tussen beide landen. Saga heeft met dit tweeluik een topper in huis.
In de jaren 50 begon in Algerije een oorlog tegen de toenmalige kolonisator Frankrijk. Het tweeluik Tahya El-Djazaïr speelt zich af aan het begin van deze oorlogsperiode, wanneer de onlusten in Algerije hand om hand toenemen en alles wat Frans is, verafschuwd wordt. Tegelijk slaat de paniek bij de Franse troepen toe en beginnen die met een buitengewone agressie te jagen op verraders en rebellen. Die oorlogsperiode blijft in de geschiedenis van Frankrijk tot vandaag een moeilijk gespreksonderwerp. Paul Guénot en Pierre Molan zijn twee vrienden die samen in het verzet zaten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wanneer Pierre naar Algerije komt in 1954 om er les te geven, ziet hij er Pierre terug. Pierre zit nog in het leger. Pierre maakt kennis met de plaatselijke bevolking, en raakt betrokken bij de werking van het verzet. Hij zit letterlijk tussen de twee vuren van het oplaaiende conflict.
Hoewel Laurent Galandon de voorbije jaren al verschillende strips schreef, is zijn bekendheid nog redelijk beperkt. Het is uitgeverij Saga die ook al Bloemenschrift (met Viviane Nicaise) en De Wilde Vlucht (met Arno Monin) uitgaf. In zijn oeuvre vertoont hij een opvallende interesse in gevoelige politieke thema’s. In dat opzicht is Tahya El-Djazaïr zeker een representatieve strip voor Laurent Galandon. Wij waren alleszins opgetogen over zijn gevoel voor nuance. Zo slaagt hij er in om de visie van de beide kanten met alle voor- en nadelen te laten zien. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze Franse strip de prijs voor het beste album in de Franse taal won op het stripfestival van Algiers in 2009.
De tekenaar van dienst in dit tweeluik is Daniel Alexander, die onder het pseudoniem A. Dan werkt. Na jaren van illustratiewerk en her en der een onopgemerkte strip, is het dankzij zijn samenwerking met Laurent Galandon voor Tahya El-Djazaïr dat zijn stripcarrière een hogere vlucht nam. Nadien tekende hij op scenario van Maximilien Le Roy het onvertaalde one-shot Thoreau en begon hij met Galandon aan Pour un peu de bonheur, een nieuwe reeks die zich tijdens de Eerste Wereldoorlog zal afspelen. Zijn realistische en vlotte tekenstijl sluit aan bij Gilles Mezzomo (Luka, Ethan Ringler). Tussen het eerste en het tweede deel zagen wij alleszins een grote evolutie, wat het beste doet verhopen voor het toekomstige werk van A. Dan.
De kleine uitgeverij Saga Uitgaven heeft met Laurent Galandon een parel gevonden. Zijn verhalen hebben steeds een heel eigen gezicht. Zo durft hij het aan om niet-evidente thema’s te kiezen en om avontuurlijke verhalen te brengen die zich niet beperken tot een actievolle plot. Tahya El-Djazaïr is alleszins een mooie aanwinst voor het fonds van Saga. Het is een strip die het verdient een ruim publiek te bereiken.