“A swirling maelstrom of skull-shaking, heavy electronic tones and masterful deployment of space and alien echo, Survival & Resistance is the sound of avant-garde dub music in 2012.” “A bold advance built on past innovations…Sherwood is on murderous, devastating form”. Het is maar een kleine greep uit de laaiend enthousiaste kritieken in de doorgaans zo geëxalteerde Britse pers en guess what : dit keer heeft ze het bij het rechte eind.
Adrian Sherwood is natuurlijk ook van geen kleintje vervaard; hij is immers de founding father van het visionaire On U-Soundlabel. Visionair, omdat het al dertig jaar onderdak biedt aan dub en reggae-artiesten die mèèr zijn dan de zoveelste spliffs draaiende Rastafari‘s. Per slot van rekening liggen de roots van artists in residence vaak in punk en new wave en is experimenteren erg belangrijk. Daardoor steekt hun muziek schel af tegen de standaard deuntjes van op de Grote Antillen en bekleedt de platenmaatschappij een unieke positie in het muzieklandschap. De invloed van On U-Sound platen op bands als Portishead is dus niet te onderschatten, net zo min als Sherwoods werk als producer. Hij drukte immers nadrukkelijk zijn stempel op schijfjes van onder meer Cabaret Voltaire, Primal Scream en Depeche Mode.
De bling bling van het muzikantschap meed de studio-wizard zoveel mogelijk, maar toch stak hij ook als musicus geregeld zijn neus aan het venster. Zo stond hij op de platenhoezen van de industrial hip-hop bende Tackhead steevast vermeld als mixologist et en plus; hij maakte de solo albums Never Trust A Hippy (2003) en Becoming A Cliché (2006).
Zes jaar later puzzelt hij op Survival & Resistance stukjes reggae, dub, experimentele electronika, en industrial light in elkaar tot erg aparte wereldmuziek. Het soort namelijk dat de grinta van punk alweer moeiteloos combineert met de mystiek van Jamaicaanse dub waarbij een spaced out gevoel niet vloekt met een flinke portie melancholie. Dat de Brit ook verder kijkt dan zijn neus lang is, blijkt uit de zigeunerachtige viool die in “Effective” moet opboksen tegen dominante beats of de slinks binnengesmokkelde mondharmonica in “Last Queen Of England”.
Het op de Londense rellen in 2011 alluderende “Trapped Here” is met zijn meanderende baslijn en Ghetto Priests mijmerende zang echter weer klassieke dubpop comme il faut . Voorts maken een door delay aangetaste ritme, dreigende piano aanslagen en unheimische electronics duidelijk dat de whizz kid niet kan lachen met de (nakende?) naturalisatie van Bernard Arnault; niettemin die miserie vinden wij “U.R. Sound” een erg straffe dub-afgevaardigde. En als het ons allemaal te veel wordt, is er nog altijd Bahia’s Coconut Coast waar de Caribisch aandoende toetsen en gitaren van het op een reggaeritme deinende “Starship Bahia” als een zachte bries door onze haren strijken.
Tijdens het beluisteren van “We Flick The Switch” echter pegelt Massive Attacks Robert “3D” iets hards tegen onze kanis aan wat ons weer in het immer gezellige Croydon doet belanden. En ook “Two Semitones And A Ravers” mokerende rhythms, haast free-jazz-achtige keys en beangstigende sound effects wijzen ons erop dat het niet alle dagen feest kan zijn.
Hoe dan ook; Survival & Resistance is een erg boeiend album dat zowel slaat als zalft. Een plaat waarop Sherwood bewijst dat licht en duisternis elkaar niet noodzakelijk voor de voeten lopen en dat dub nog lang niet dood is. Klasse!
Adrian Sherwood speelt op 30/11/2012 in het Depot te Leuven.