Amsterdam Klezmer Band bestaat vijftien jaar, een mooie gelegenheid om een reeks live nummers op een verzamelaar te bundelen. Toch vinden wij het nog een beetje vroeg om met een best of naar buiten te komen, want wie naar Mokum luistert, merkt een groep op die nog lang niet uitgezongen is in een tijdperk waarin nog te veel popgroepjes met te vergezochte popmuziek naar buiten komen.
Over Amsterdam Klezmer Band kunnen wij eigenlijk heel kort zijn: het combo is net als de broertjes van Balkan Beat Box een geniaal concept. Het combineert de feestelijke muziek van het zonnige Balkanschiereiland namelijk met moderne popmuziek en is hiermee altijd een garantie voor plezier op festivalweides. Israël mag dan nog een beetje verder liggen dan Montenegro, Macedonië en Kroatië, op muzikaal gebied zijn de gelijkenissen echt wel treffend. Met een stelletje koperblazers en trekzakken in de aanslag, heeft Amsterdam Klezmer Band het namelijk altijd in zich om een grauwe januaridag in een heldere zomerdag om te toveren.
Nu vinden wij het balkangenre vanwege het hoge dansbaarheidsgehalte op zich al een heel toegankelijk genre, maar Amsterdam Klezmer Band gaat toch nog net dat tikkeltje verder. In nummers als “Op Een Goppe” en “Chassid In Amsterdam” hoort u de groep namelijk Nederlandstalige zang met balkanklanken combineren. Wat trouwens niet altijd op een even koosjere manier gebeurt, want naast niets verhullende verwijzingen naar het groene goud van onze Noorderburen hoort u het combo eveneens met de eigen orthodoxe eetgewoonten lachen. Pacifistische Joden dus en dat is toch weer iets heel anders dan waar wij in het nieuws mee geplaagd worden.
Niet dat Amsterdam Klezmer Band een gratuite groep is, want met opener “Di Naie Chuppe” krijgt u meteen een puur instrumentaal nummer op het bord. Het is echter evenmin muziek om op stil te blijven staan met het logische gevolg dat er geen kloof tussen het zwaardere en het lichtere materiaal hoeft te ontstaan. Dat Amsterdam Klezmer Band serieuze bedoelingen heeft, bewijst eveneens het opgewekte, in het Jiddisch gezongen “Takaj Zhizn” dat het publiek duidelijk maakt dat Klezmer oorspronkelijk eigenlijk niets meer dan vrolijke, Joodse bruiloftsmuziek was. Hierbij kan men zich uiteraard de vraag stellen of het wel veel verschil uitmaakt dat Mokum alleen uit live nummers bestaat, want Klezmer is natuurlijk van nature feestelijke muziek.
Het gevolg is hoe dan ook dat u met Amsterdam Klezmer Band een unieke combinatie van toegankelijkheid en authenticiteit op het bord krijgt. Want hoewel de groep in zijn raakvlakken met het popgenre misschien nog niet zo ver gaat als de collega’s van Balkan Beat Box, is het combo wel perfect in staat om een festivalweide in lichterlaaie te zetten. Dat kan bijvoorbeeld met geslaagde bindteksten waarin opperhoofd Job Chajes een parallel trekt tussen de Jordaan in Israël (een rivier) en de Jordaan in Amsterdam (een wijk), hoewel de band met “Chassid In Amsterdam” net als Balkan Beat Box goed op weg is om de grenzen tussen het hiphop- en het wereldmuziekgenre af te tasten. Maar Amsterdam Klezmer Band heeft zelfs meer dan dat te bieden, want wie “Blue Hora” beluistert, merkt een unieke combinatie van blues en warme klezmerklanken op.
Teleurstellen doet Amsterdam Klezmer Band bijgevolg nergens. Want wie een plaat als Mokum niet oplegt om er een goed humeur van te krijgen, kan dat nog wel altijd doen om puur muzikale redenen. Met het logische gevolg dat de groep zowel een Klara- als een Studio Brussel-publiek in het vizier heeft. Geen kleine prestatie, al nodigen wij het gezelschap heel graag uit om hun impact eens op Belgische festivalweides te komen uittesten.