Zombiekinderen, stand-upfilosofie, een bedevaart-roadmovie en een geknutseld miniatuurdorp: het Theaterfestival 2011 is klaar om van start te gaan. Van 25 augustus tot 3 september strijkt in het Brusselse Kaaitheater de crème de la crème van het Vlaamse en Nederlandse theaterlandschap neer. Wij kijken er samen met u naar uit.
Vijfhonderddrieëntwintig voorstellingen bekeek de vakkundige jury van het Theaterfestival, met onder meer Skagenacteur Valentijn Dhaenens en groene slimste mens Eva Brems. Geen sinecure om daar een selectie van twaalf voorstellingen uit te maken. Gelukkig is het zonder al te veel kleerscheuren gelukt en kunnen we nu met een gerust hart naar een zeer gevarieerd aanbod gaan kijken.
Het serieuzere tekstwerk vinden we onder de vorm van Ivo van Hoves regie van Jon Fosse bij Toneelgroep Amsterdam, Jurgen Delnaets biografie van Berckmans bij De Tijd of het eigenzinnige Gregoria van Bart Meuleman. Serieus gedanst wordt er bij Rosas in En Atendant en in Ugo Dehaes’ Women. En dan is er nog het politiek verantwoord theater van Steigeisen en het terug in leven blijkende Dood Paard. Maar niet alles hoeft zo serieus te zijn: bij Lazarus vinden we vooral veel spelplezier, bij Laura van Dolron krijgt filosofie een guitige knipoog. En ook een aantal kindervoorstellingen werd geselecteerd: Kind van Alexandra Broeder brengt vooral ouders in shock, Studio Orka poot zich neer in de Vlaamse volkstuintjes en Het Paleis brengt Frank Adams Aleksej, dat al jaren op een uitvoering wachtte, tot leven.
De jury koos er duidelijk voor om een ruime staalkaart van het zeer gevarieerde theaterlandschap te presenteren. Wel hekelt zij de "witheid" van dat landschap: allochtone makers komen zeer weinig aan bod. Ook niet in de selectie van de jury.
Naast de reguliere programmering is er zoals elk jaar ook heel wat beweging in de marge van het Theaterfestival. Vaste kost is de State of the Union. Dit jaar oreert kunstsocioloog Pascal Gielen over de huidige (mis)stand van het podiumkunstenveld. De titel heeft hij alvast prijsgegeven: Misschien wordt het tijd om te acteren. Over de verhouding van de podiumkunstensector tegenover politiek en democratie. Schiet in actie, quoi!
Daarnaast gaat theater- en dansgezelschap fABULEUS voor het tweede jaar op rij in spannende dialoog met de oude(re) rotten van het Theaterfestival. Zeven jongeren met een hoofd vol goesting, De Barbaren, betreden elk het pad van een artiest waar ze een klik, fascinatie of verwantschap mee voelen, en onderzoeken zijn/haar werk op een creatieve manier. Op een blog (www.fabuleus.be), in een voorstelling, een actie, een ontmoeting met de maker of een artikel in de dagkrant, vind je de bevindingen van deze jonge kijkers/ kunstenaars-in-wording. Resultaat? Vooralsnog onbekend, maar zeer zeker een frisse kijk op de selectie.
Helemaal nieuw is Circuit X, een initiatief van LOCUS (steunpunt lokaal cultuurbeleid), VTI (steunpunt voor de podiumkunsten) en het Theaterfestival. De bedoeling? Een nieuwe generatie podiumkunstenaars — voorlopig nog onbekend maar met bakken talent — de kans geven om hun werk te tonen en vervolgens te toeren langs verschillende Vlaamse cultuur- en gemeenschapscentra. De Circuit X-selectie vormt een pittige tegenhanger van de reguliere selectie en toont een rist beloftevolle kunstenaars met een heel eigen taal. Op het programma: een dansbare musicalvoorstelling (While Things can Change, Koen De Preter & Maria Ibarretxe), een knutseldorp vol nostalgie (Dorp, Annelies van Hullbusch), een spannende, ’waargebeurde’ reisverhaalperformance (The Tatiana Aarons Experience, Tom Struyf), de ruwzachte omhelzingen van twee (kwa)jongens (Still Standing You, Pieter Ampe & Guilherme Garrido) en een bedevaart-roadmovie over Vaders en Zonen (De Vader, De Zoon en het Heilige Feest, Sadettin Kirmiziyüz).
Neem bij dit alles nog een expo over theaterfotografie, de presentatie van twee nieuwe uitgaven bij het schrijverspodium en de voorstellingen Agamemnon van D°effekt en Brief van Kyoko Scholiers en Ruth Becquaert in de rand, en je beseft dat oren en ogen je te kort zullen schieten op dit Theaterfestival 2011. Gelukkig heeft u ons nog: goddeau brengt voor u verslag uit.