Het lijkt stilaan een echte trent: je telt pas mee als je een stripreeks van een vast aantal delen maakt. Naast de reeksen met losstaande verhalen (Zeven, Casus…), krijgen we nu meer en meer reeksen die rond één verhaal opgezet zijn. Een nieuwe speler op de markt is deze Sherman, een reeks die knipoogt naar de misdaadconnecties van het Amerikaanse Witte Huis in de jaren ’50 en ’60.
We worden meteen in het verhaal gegooid. Robert Sherman zit midden in zijn campagne om president van de Verenigde Staten te worden. Het heeft er alle schijn van dat het hem nog gaat lukken ook. Een droom die vervuld wordt voor zijn vader Jay. Maar al na pagina 1 wordt de toon gezet. Na een succesvolle lezing wordt Robert neergeschoten. De dader overleeft de aanslag niet. Vlak daarna krijgt vader Jay een telefoontje dat de rode draad wordt van het verhaal. “Hallo, meneer Sherman. Ik vrees dat ik slecht nieuws heb. U zult alles kwijt raken. Na uw zoon nemen we ook al uw geld af. Eenmaal geruïneerd, doden wij uw dochter. De tijd is gekomen om te betalen voor wat u hebt gedaan, meneer Sherman.”
Het startsein wordt gegeven door een bom die ontploft in zijn luxueuze villa, vlak nadat Sherman de telefoon heeft ingehaakt. De FBI wordt op de zaak gezet en Eva Cruz wordt de persoonlijke veiligheidsagente van Sherman. Ze zorgt er voor dat Jay zijn levensverhaal aan haar vertelt. Dat moet haar voldoende materiaal geven om het telefoongesprek te ontrafelen. Wat eerst leek op de vervulling van de welbekende american dream, blijkt heel wat duistere kanten te hebben. Jay is sinds zijn harde, armoedige jeugd over lijken gegaan om zijn toekomst te vergulden. En al gauw komen er heel wat verdachten in aanmerking die maar al te graag wraak op hem zouden willen nemen.
Intussen wordt de spanning opgevoerd, want de geheimzinnige beller voert stap voor stap zijn telefonische dreigement uit. En die virtuele tijdbom moet dringend ontmijnd worden. Hoe dat precies gebeurt, zullen de auteurs vertellen in in het totaal zes delen. En als we de backcover mogen geloven, zullen de delen elkaar vrij snel opvolgen, zodat we niet al te lang op onze honger moeten blijven zitten.
Scenarist Desberg heeft al de reeksen Empire USA en Spervuur op zijn palmares staan. Beide reeksen startten beloftevol, maar losten de hoge verwachtingen uiteindelijk niet in. Desberg werkte toen nog voor elk album met een andere tekenaar. Nu hebben we echter duidelijk te maken met een vast duo, met als resultaat een eenduidig verhaal dat in zes delen opgesplitst is. Desberg koos voor de tekenaar Griffo (pseudoniem voor Wilrijkenaar Werner Goelen), die de laatste decennia al alle stijlen uitgeprobeerd heeft. Stijlen die varieerden van de komische reeks Ton en Tinneke, die hij overnam van Franquin, tot de magisch-realistische reeksen Mr. Black en Vlad. Ook hier komt zijn huidige, geëvolueerde stijl volledig tot zijn recht. Alles baadt in een film noirsfeer, een sfeertje dat ook geëvoceerd wordt op de zes covers die telkens in een andere hoofdkleur uitgegeven worden. Een kleur die telkens ook met het gevoel van elk deel te maken zou hebben. Blauw is inderdaad wel dé kleur voor dit deel waar melancholie en ijskoude actie de bovenhand voeren.
Het eerste deel van Sherman zit er in elk geval pal op. Hopelijk slagen Desberg en Griffo erin om dat niveau zes delen lang te handhaven.