Stripliefhebbers worden tegenwoordig verwend. De ene na de andere sterke graphic novel ziet in Vlaanderen het daglicht. Met Barst is het weerom zo ver.
Art en Jan zijn twee vrienden die allebei les geven. In Barst volgen we afwisselend hun beide levens en de momenten waarop beide zich verstrengelen. Jan is in zijn vrije tijd een instrumentenbouwer en hij herstelt nog van een verkeerd gelopen relatie. Op een dag loopt hij de muzikante Ruth tegen het lijf die een instrument bij hem wil bestellen. Art worstelt op dat moment met een dementerende moeder en rebellerende leerlingen. Bij elkaar kunnen ze terecht voor een luisterend oor. Ze trekken samen naar Engeland voor een trektocht, waar ze in het reine trachten te komen met alle dilemma’s en problemen.
Marmus geeft een warme gloed aan zijn verhaal. Met sterke dialogen en een eigenzinnige maar aangename tekenstijl werkt hij het fragmentarische verhaal van Barst heel leesbaar uit. Hij geeft zijn personages voldoende tijd om zich te ontwikkelen en zo ook de lezer te overtuigen van het belang van de problemen van Art en Jan. Het onderdeel over Engeland had iets minder nadrukkelijk uitgewerkt mogen zijn, want nu krijgt het te veel aandacht in vergelijking met andere onderdelen van het verhaal.
Het kleurgebruik in Barst is een belangrijke meerwaarde en oogt heel ambachtelijk. Het gevoel voor nuance dat er uit spreekt draagt op zijn beurt bij tot de kracht van het hele album. Sinds de twee albums van Alison die Marmus tekende op scenario’s van Doreen Gaudblomme heeft hij een hele evolutie doorgemaakt waarvan het resultaat zich in Barst laat zien. Zelfs de cover van dit album straalt stijl uit en deed ons alleszins al uitkijken naar de inhoud van het album. Met de gekende zin voor verzorgde uitgaven heeft Marmus in Ria Schulpen van Bries een geschikte kompaan gevonden om Barst op de best mogelijke manier in de winkels te krijgen.
Het valt ook op dat Barst het zonder steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren heeft moeten doen. We gooien hiermee geenszins met een steen naar het fonds, maar beklemtonen anderzijds de ambitie en het doorzettingsvermogen van auteur en uitgever om dit album gemaakt te krijgen. Het kan aan andere auteurs ook een signaal geven dat het ook zonder steun kan lukken om een eigen stripalbum te maken en gepubliceerd te krijgen. Zo is Barst naast een steengoede strip meteen ook een voorbeeld voor andere debutanten die met eigen werk naar buiten willen komen.