Consouling Sounds, 2011
Dat iemand als Aidan Baker voor het Belgische Consouling Sounds
gekozen heeft om het nieuwe ‘Lost in the Rat Maze’ wereldkundig te
maken, is misschien wel een van de mooiste momenten in de nog jonge
geschiedenis van het label dat zich specialiseert in post- en
doommuziek. Baker is namelijk geen onbekende in die genres, al
heeft hij met de bands Nadja, ARC en Mnemosyne eerder de stille
waters van de experimentele ambient verdiept. In zijn eclectische
aanpak is er altijd ruimte geweest voor overlapping met andere
genres en ‘Lost in the Rat Maze’ is daarvan misschien wel het beste
bewijs.
Een schokgolf hoeft dat niet onmiddellijk te betekenen. De
karakteristieke sound van de Canadese multi-instrumentalist is
grotendeels behouden, alleen is die nu in een andere vorm verpakt.
Baker lijkt gebruik te maken van een groot machinaal
apparatus om zijn muzikaal doolhof tot leven te wekken.
‘Lost in the Rat Maze’ is complex en introspectief, maar laat de
geconcentreerde luisteraar niet onberoerd achter.
Wat onmiddellijk opvalt, is dat er in het gros van de nummers
verschillende ingrepen plaatsvinden om de intensiteit steeds te
laten toenemen – zonder ooit echt tot een explosie te komen. De
‘Prelude’ is op dat vlak alvast illustratief: meerdere geluidslagen
(tel ze maar!) worden in elkaar verweven terwijl een vage maar
overrompelende melodie de volledige ruimte opzuigt. Baker gebruikt
het openingsnummer om vanaf het begin een duidelijke architectuur
te ontspinnen die in de overige nummers in aangepaste vorm
terugkeert. Om volledig van dat knap staaltje compositietechniek te
genieten, zijn hoofdtelefoon of earplugs wel een
vereiste.
Met de oren van de leefwereld afgesloten, zal blijken dat het
tastbare gevoel van de muziek en de intensiteit van het geluid een
overrompelend gevoel teweegbrengen. Het zacht weerklinken van de
titel in ‘Lost in the Rat Maze’, met schichtige en onrustige
bewegingen op de achtergrond, krijgt de luisteraar op het puntje
van zijn stoel. Het is intrigerend hoe een universele en
allesomvattende ervaring lijkt samen te gaan met het enigmatische
karakter van de muziek.
Enkel lof blijven spreken over ‘Lost in the Rat Maze’ is echter
niet aan de orde. De intensiteit van het eerste deel is niet in
ieder nummer terug te vinden waardoor de aandacht bij momenten toch
even verslapt. ‘Fanciful Flights’ drijft aanvankelijk op een
prikkelend gevoel van opwinding, maar weet dat niet om te zetten in
een volwaardig narratief. Het vacuüm wordt gelukkig snel ingevuld
door het zinderende ‘I Can’t Stand’: de elektrische glinstering
wekt onmiddellijk de aandacht, maar het is vooral de
compositietechniek van Baker die de luisteraar geboeid houdt.
Hoewel het nummer nooit tot een volledige ontaarding komt, houdt
dat voortdurende gevoel van cliff-hanging de
nieuwsgierigheid scherp. Vooral in het tweede deel van het nummer
raakt de luisteraar helemaal verstrikt in het labyrint van Baker,
waar ondanks de drang naar bevrijding geen uitweg is te
bespeuren.
Baker heeft alleszins een goede zaak gedaan door de onderlaag
van zijn muziek te verrijken met een grote belevingswereld. De
Canadese muzikant flirt bij ‘Cut Stars’ zelfs even met het werk van
wonderkind Amon
Tobin. ‘Breakbeat’ kan men daarentegen iets sneller overslaan,
hoewel het nummer zeker verdienstelijk is voor de wijze waarop de
schijnbare chaos onder controle gehouden wordt. Percussie is
nadrukkelijker aanwezig op ‘Corridors of Funk’, wat het nummer een
extra dimensie geeft, alleen pakt die combinatie niet altijd even
goed met het schelle elektronische gepiep. Afsluiter ‘Feathery
Fingers’ zet nog even de boel onder hoogspanning met een bezwerende
stroom van stemmen en geluiden.
‘Lost in the Rat Maze’ heeft als experiment misschien net te
weinig draagvlak om een blijvende indruk na te laten. Toch biedt
het een verrijkende luisterervaring en is het voor de prijs van
tien euro allesbehalve een slechte aankoop. Het hermetische
karakter van het album kan sommigen misschien afschrikken, maar
voor de fijnproevers valt er heel wat uit te halen.
‘Lost in the Rat Maze’ is gelimiteerd tot 900 exemplaren en
te verkrijgen bij Consouling Sounds.
http://www.aidanbaker.org/
http://www.myspace.com/aidanbakermusic