Er zijn een aantal zekerheden in het leven. Zo zal bijvoorbeeld eenieder ouder dan eenentwintig steen en been klagen dat het grootste rockfestival van Vlaanderen steevast met dezelfde grote namen uitpakt. Het eerste festival van elk nieuw jaar daarentegen zorgt elk jaar voor een ander soort wenkbrauwengefrons, want wie zijn die groepen in godsnaam?
Zelfs de meest doorwinterde underground freak zal diep in het geheugen en de cassettebandjes moeten graven, wil hij alle namen die jaarlijks op Kraakfest optreden kennen. Uiteraard zitten er zoals altijd enkele grotere namen tussen maar het is een knappe jongen die niet voor Kraak werkt of Bert Kruismans heet en bij het zien van de jaarlijkse affiche uitroept: “och, die band”. Speciaal daarom lopen wij met u eens chronologisch door de affiche, zodat u meteen ook weet waarom u er bij hoort te zijn.
Het Franse France heeft tot op heden nog maar één cassette uitgebracht en zweert bij drums, bas en draailier (!). Verwacht echter geen Bretoense folk maar bezwerende drones en aan krautrock verwante pulserende drumslagen die de festivalgangers meteen in hogere sferen brengen en zo klaarstomen voor de eerste Belgische act Floris Vanhoof. Vanhoof bracht vorig jaar zijn debuutalbum Time Slime uit op Ultra Eczema en zweert bij zelfgemaakte instrumenten waarmee hij de knetterende soundtracks voor zijn eigen films maakt.
Wie het niet begrepen heeft op de desoriënterende electroruis van Vanhoof kan altijd zijn oor te luisteren leggen bij Bryce Beverlin II, een astrofysicus die in de eerste plaats het eigen lichaam als instrument beschouwt. Meer nog dan een optreden is dit een performance die als rustpunt kan dienen vooraleer TwinSisterMoon (Mehdi Amaziane, de helft van Natural Snow Buildings) het pad van de psych folk verkennen zal. En zoals u live zal kunnen zien is het wel degelijk een man die voor die onaardse zang instaat.
Thomas Bloch is in (avant garde) klassieke middens bekend als een begenadigd muzikant en componist, eentje die bovendien als geen ander weet heeft van obscure instrumenten. Voor dit festival zal hij twee zelfgeschreven composities brengen, die wel eens heel zweverig zouden kunnen klinken. Desalniettemin zal de prijs voor bomenknuffelaar sowieso naar New Age-legende Iasos gaan. Het ideale moment om volledig weg te zweven, een hapje te eten of zichzelf klaar te stomen voor het free jazzgeweld van Arthur Doyle & Steve Noble.
Saxofonist Doyle is in jazzmiddens bekend en berucht is om zijn grillage persoonlijkheid en zijn bijdrage op Noah Howards The Black Ark. Voor dit festival vormt hij een tandem met de Britse drummer Steve Noble, die eerder al de sporen verdiende in verschillende free jazz-ensembles en samenspeelde met Derek Bailey, Lol Coxhill, John Edwards en Alex Ward. Bridget Hayden doet het de laatste jaren dan weer liever solo. Het voormalige bandlid van Vibracathedral Orchestra stelt haar solodebuut An Infinite Ocean (Kraak) voor waarbij luide drones en overstuurde gitaren de hoofdmoot uitmaken.
Na zoveel etherisch geweld is het tijd voor Mother Of Fire, een trio dat met behulp van bas, drum en viool stevige rock neerzet met duidelijke knipogen naar de jaren zeventig. Ook de familie-uitstap van Call Back The Giants (naast oud-Shadow Ringlid Chriss Goss treden ook diens echtgenote en stiefdochter aan) roept herinneringen op aan vroegere tijden, meerbepaald toen synth-experimenten en avant garde electro de toon bepaalden. The Beautiful Band tot slot is een soort supergroep met Bram “Ignatz”, Paul Labreque (Sunburned Hand of the Man), el-g, Laurent Cartuyvels (R.O.T.) and Patrick Calvelo (Coem). Voor de gelegenheid heeft de band zich een week opgesloten in een chalet in de Ardennen met als doel een volwaardige set te brengen.
Een aparte vermelding is overigens op zijn plaats voor de zelfs binnen dit bonte allegaartje als excentriek te bestempelen componiste Catherine Christer Hennix. Gedurende niet minder dan zes uur zal ze op de zolderverdieping van Netwerk (het concertgebouw) eigen werk laten horen waardoor ze niet alleen samen met France de spits afbijt maar ook het festival samen met The Beautiful Band afsluit.
Twaalf bands en artiesten die tussen 14u00 en 23u00 bewijzen dat het niet altijd Faithless, Metallica of The Black Eyed Peas moeten zijn. Twaalf bands die ook bewijzen dat muziek in de marge niet voor een gat te vangen is maar alle richtingen uit kan gaan. Nu rest alleen nog de vraag of u opnieuw zal klagen over de saaie affiche van Rock Werchter dan wel bewijst echt avontuurlijk te zijn en op 5 maart af te zakken naar het Kraakfestival in Aalst.
Kraakfestival vindt op 5 maart plaats in Netwerk Aalst. Het festival is nog niet uitverkocht maar voor de late beslissers is snel zijn wel de boodschap.