In 2005 raasde de orkaan Katrina over het zuiden van de Verenigde Staten. Josh Neufeld tekende het verhaal van zeven bewoners op in de strip A.D.. Het album biedt een alternatieve inkijk in deze rampzalige periode.
Josh Neufeld was tot voor kort een obscure Amerikaanse tekenaar van smallpress-stripverhalen. Zijn enige andere album was A Few Perfect Hours uit 2004. Hij was toen al erg actief op het internet via verschillende websites die korte verhalen plaatsen van beginnende tekenaars. In de nasleep van Katrina raakte hij door zijn vrijwilligerswerk zo onder de indruk van de getuigenissen van slachtoffers dat hij besloot de tragedie te verwerken in tekeningen voor een weblog. Door de enthousiaste reacties hierop besloot Neufeld om A.D. uit te werken tot een volledige graphic novel. Die zou aansluiten bij de stijl van de stripreportage die Joe Sacco al eerder met succes ontwikkelde en nu ook hanteert.
Neufeld koos zeven mensen uit wiens verhalen hij vermengde tot een feitelijk relaas van de gebeurtenissen in augustus en september 2005. Hij voerde vele gesprekken met deze mensen en ontwikkelde een diepe band met hen, die ook na het afwerken van het boek nog voortduurde. De orkaan Katrina blijft voor Neufeld een fenomeen dat ook zijn leven danig overhoop haalde. Toch haalt de betrokkenheid van de auteur niet de overhand en maakt Neufeld van A.D. een beklijvend album dat zijn hoogtepunten haalt uit de alledaagse gruwel die deze gewone mensen plots overkwam. Op sommige momenten bleek het moeilijk om wat sentiment te vermijden en helt A.D. iets te zeer over naar het typische Amerikaanse commerciële sentiment. Toch blijft dat beperkt en haalt het het hoge niveau van A.D. nauwelijks onderuit.
Tekeningen en kleuren vallen op door hun eenvoud. Josh Neufeld hanteert een strakke en
alternatieve stijl die aansluit bij de stijl van vele van zijn Amerikaanse alternatieve collega’s, zoals Dean Haspiel en Nick Bertozzi (The Salon). De verschillende episodes krijgen elk één hoofdkleur mee, waarbinnen hij dan varieert om de tekeningen enige diepgang te geven. Die opvallende techniek stoort nergens en ondersteunt de chronologische structuur van het verhaal.
De bijval die A.D. New Orleans na de watersnood na het verschijnen te beurt viel, was immens. Vooral de reguliere Amerikaanse en internationale pers struikelden bijna over elkaars loftuitingen om Josh Neufelds werk de hemel in te prijzen. Wellicht heeft de gevoeligheid van het thema daar een groot aandeel in, maar het blijft een feit dat Neufeld een stevig visitekaartje afgegeven heeft dat hoge verwachtingen schept voor zijn nieuwe werk. Volgens zijn website zou het een album met de titel The Influencing Machine worden, op scenario van de bekende Amerikaanse radiopresentator Brooke Gladstone.