Stones Throw Records, 2010.
V2
Net zoals vele anderen in binnen- en buitenland, ben ik een
verwoede liefhebber van de series en films ontwikkeld door de
Amerikaanse betaalzender Home Box Office. Niet enkel
vanwege de hoogstaande storyboards of de uitgediepte
karakterschetsen van de protagonisten, maar ook omwille van de
uitstekende soundtrack die steeds meegeleverd wordt. Muziek wordt
in de filmindustrie vaker gebruikt (in sommige gevallen misbruikt)
om een verhaal een extra toets mee te geven: kijkers identificeren
een serie snel met een theme song.
Recent heeft HBO het eerste seizoen van ‘How To Make It In
America’ uitgebracht, een serie die zich afspeelt in een
eigentijdse setting (de gevolgen van de financieel-economische
crisis zijn nog sterk voelbaar) waar enkele ambitieuze mensen hun
weg naar succes proberen te vervolmaken. Het themanummer ‘I Need A
Dollar’ van Aloe Blacc past uitstekend in die context van die
American Dream, maar doet het verder ook prima in de
hitlijsten. De single kadert in het nieuwe album ‘Good Things’, een
tweede worpeling van Aloe Blacc, en het beste bewijs dat de artiest
meer in zijn mars heeft dan op het eerste gezicht kan vermoed
worden.
Het is natuurlijk onmogelijk om het belangrijkste nummer van het
album links te laten liggen, en Aloe Blacc start op ‘Good Things’
dan ook met zijn bekendste hit. Misschien is dat om snel dat zware
gewicht van zich af te werpen en ruimte te maken voor een andere
richting. Toch is er op ‘I Need A Dollar’ weinig aan te merken: het
is een bijzonder fris en opgetogen nummer dat doeltreffend zijn
verhaal beschrijft (“If I share you my story, would you share a
dollar with me”).
Gelukkig zakt de pudding niet in elkaar na slechts in één
nummer. Blacc bewijst over een veelzijdig repertoire te beschikken
dat altijd de focus op andere details legt. Zijn stemgeluid is
opvallend helder en komt in de buurt van de magische
gospelsoul van Donny Hathaway (‘You Make Me Smile’). De
wisselwerking met de backing vocals is weldoordacht en
heerlijk om te horen (‘Green Lights’).
Aloe Blacc beperkt zich niet tot een fletse namaakversie van een
seventies soulalbum en verschilt daarmee van heel wat
anderen (zoals Mayer Hawthorne).
‘Miss Fortune’ combineert elementen van hiphop en ska, maar het is
vooral de inhoud van de teksten die er bovenuit steekt: een vocale
middelvinger naar het rijke establishment (“The problem with
having everything you want, is that you never really know what you
need”).
Een bewonderenswaardig kenmerk is de bescheiden en spontane
wijze waarop Aloe Blacc muziek maakt. Het progressieve en
psychedelische ‘Life Is So Hard’ lijkt een synergie tussen de rauwe
neo-soul van D’Angelo en de levensdriftige gospel van Donny
Hathaway. Geen spatje arrogantie of hooghartigheid te bemerken in
een idyllisch muziekspel tussen Blacc en zijn backing
vocals.
Afgaande in de richting die José James recent is
uitgegaan (van jazz naar soul), is het een prangende vraag of Aloe
Blacc zich misschien aan jazzmuziek kan wagen. Hij beschikt alvast
over de nodige ritmische interpunctie en is diep geworteld in
allerlei culturele invloeden. ‘Femme Fatale’ is een inventief
nummer dat een gevoel van barmhartigheid met mysterie bestendigt:
je krijgt het gevoel naar een eigentijdse ‘White Shade Of Pale’ van
Procul Harum te luisteren.
Op andere nummers houdt Aloe Blacc het eenvoudiger, maar nooit
lijkt hij zijn objectief te missen. De vrolijke en bedachtzame
soulmuziek op ‘Love Is Killing Me’ is niet revolutionair maar
klinkt opvallend eigentijds. Simpel gezegd is ‘Good Things’ een
album voor sfeerproevers: geen slecht woord valt er te zeggen over
de muziek of zelfs de boodschap van de artiest. Het mogen dan niet
allemaal uitblinkers zijn (‘Hey Brother’ is te kort en ‘What I’m
Sayin’ (Reprise)’ is overbodig), achteraf blijft er vooral een
optimistisch gevoel over.
Goed om als laatste nog mee te geven, is het zeer ontroerende
‘Mama Hold My Hand’: onversneden jeugdherinneringen worden op
soulmuziek van de hoogste plank geplaatst. Een opvallend puur
klinkende Aloe Blacc heeft deze recensent positief verrast. De
najaarsprogrammatie van Home Box Office is onlangs
gestart, benieuwd of er nog iets uit de bus valt.
Aloe Blacc speelt op 16 oktober in het Depot (Leuven) en op
17 oktober in de Vooruit (Gent).