In een nabije toekomst overleeft een klein meisje ongedeerd een grootschalige aanslag. Het hoe en waarom daarvan blijkt complexer dan gedacht. Dit album is een eerste deel van vijf.
Lucie overleeft een terroristische aanslag op een winkelcentrum. Het onderzoek dat uit deze aanslag voortvloeit, brengt tal van mysteries aan het licht. Wie is deze Lucie en hoe komt zij terecht in onze wereld, waar ze een spook lijkt te zijn, wars van tijd? Het duo auteurs begint met dit eerste deel aan een ambitieus epos waarbij een veelvoud aan verhaallijnen vakkundig in mekaar verstrengeld moeten worden. In dit eerste deel beperken ze zich logischerwijs tot het introduceren van de verschillende personages en hun eigen verhalen, en laten ze de lezer – voorlopig — in het ongewisse over de manieren waarop deze verhalen mekaar beïnvloeden.
Toch weet scenarist Kris ons te charmeren, door voldoende aandacht te besteden aan de individuele personages. Ondanks hun grote aantal slaagt hij er toch in om hen in dit deel al een eigen gezicht te geven. Hij vermijdt grotendeels de oppervlakkige clichés uit de thrillerverhalen. Een tiental jaren geleden debuteerde hij als scenarist van stripverhalen, in samenwerking met Obion. In 2006 verscheen het eerste deel van De Wereld van Lucie in het Frans; ondertussen staat het derde deel ervan al aangekondigd.
In De Wereld van Lucie werkt Kris voor het eerst samen met Guillaume Martinez. Deze Franse tekenaar bleef totnogtoe verstoken van een echte doorbraak. Zijn reeks William Panama schopte het wel tot een vertaling, maar verscheen in de gecontesteerde collectie Zwarte Loge. Hierin verschenen vooral te vergeten albums die voornamelijk opvielen door hun grijze inwisselbaarheid. De Wereld van Lucie is voor hem een serieuze sprong voorwaarts, naar de topuitgeverij Futuropolis. Dit vijfluik ontving tot nu toe eveneens lovende kritieken in de Franse pers. Toch bleven wij wat op onze honger zitten. Martinez’ geschetste en steevast vage tekeningen hangen te zeer af van de inkleuring om toch nog te kunnen overtuigen. Zijn lijnen zijn te zacht aangezet, waardoor ze het nodige karakter ontbreken.
Zowel qua opzet (het verhaal in verschillende delen) als qua setting (de alternatieve maar realistische toekomst) vertoont De Wereld van Lucie overeenkomsten met een moderne klassieker als De Macht der Onschuldigen van Luc Brunschwig en Laurent Hirn. Vooralsnog slagen de auteurs er echter niet in om eenzelfde niveau van complexiteit en spanning te combineren met sobere karaktertekeningen. Het verhaal lijkt ook een heel andere wending te zullen nemen in de volgende delen. Een tweede deel van deze reeks werd ondertussen al aangekondigd door uitgeverij Daedalus en zal wellicht meer duidelijkheid brengen over de kwaliteiten van deze reeks. Wij moeten in ieder geval nog over die streep getrokken worden.