Een van de bands die als revelatie van het jaar getipt zijn, is Avi Buffalo. De titelloze debuutplaat ontbreekt het weliswaar aan serieus hitpotentieel, maar wie op zoek is naar dé perfecte soundtrack om de zomer verliefd door te komen, is bij Avi Buffalo aan het juiste adres.
Als er een punt van kritiek was op de laatste MGMT, dan is het dat de plaat de hit mist van haar voorganger. Waar de criticasters echter aan voorbij gaan, is dat die eerste MGMT welgeteld twee echte hits bevatte en verder eigenlijk de blauwdruk vormde voor de drugplaat die het duo zopas heeft uitgebracht. Met nummers als "Pieces Of What" en "The Youth" leverde MGMT twee jaar geleden prachtnummers af die pakken meer aandacht verdienden dan ze uiteindelijk kregen. De op sixtiespop geïnspireerde parels baadden in een heerlijk bad van melancholie, dat je bijna deed wensen dat ook op die eerste MGMT geen hits stonden.
Dat is echter wat zo’n beetje het geval is op Avi Buffalo, het debuut van de gelijknamige Amerikaanse band. Het lijkt uitermate onwaarschijnlijk dat ook maar één van de tien songs op deze plaat uitgroeit tot een hit. Maar toch zijn ze stuk voor stuk onweerstaanbaar. Of het nu gaat om een frivole song als "One Last", die even snel lijkt te vervliegen als hij gekomen is, of "What’s In It For?", dat het album zo’n beetje trekt.
Beide gevallen komen uit de koker van een zekere Avi, een knul die na schooltijd zichzelf vermaakt met het spelen in bandjes allerhande, maar dan tot de constatering komt dat hij het niet echt moet hebben van zoveel lawaai en op zichzelf nummers begint te maken. Langzaam maar zeker mondt die beslissing echter ook uit in een band, die bovendien – eerder voor de gein – wat nummers opneemt en zich tijdens dat opnameproces in de gratie van Sub Pop weet te werken.
En zie, terwijl zijn voormalige klasgenoten op de universiteitsbanken zitten, of ondertussen al het slachtoffer geworden zijn van weer een ontslagronde, heeft Avi met de naar hem genoemde band een wondermooi debuut uit. Eentje waarop het heerlijk onderuitzakken en wegdromen is.
In een parallel universum zou dit resulteren in een eindeloze zomer die bol staat van de verliefdheid en waar "What’s In It For?" zo’n beetje een alternatief volkslied is. Lieflijke hippietafereeltjes met blije jongeren komen zodoende voor de geest, al gaat het overduidelijk om jongeren van nu, zoals blijkt uit "Summer Cum" en "Five Little Sluts", nummers voorzien van titels die eerder met bling-videos geassocieerd worden. Maar kijk: zelfs wanneer Avi zijn diepste geilheid naar boven laat komen, blijft de jongeman wondermooie songs afleveren.
En dat is tenslotte waar het om draait, zeker wanneer je een debutant bent die zichzelf voor het eerst aan het publiek openbaart. Ja, het zal ons benieuwen wat dat live geeft en hoe de volgende plaat klinkt. Want Avi blijkt niet vies te zijn van een potje gitaarherrie op zijn tijd, zo blijkt uit het verbod om nog in zijn garage gitaar te spelen dat hij opgelegd kreeg van het politiekorps uit zijn woonplaats.