Met Apostata vieren we de terugkeer van een van Vlaanderens meest getalenteerde stripauteurs. Na de fantasy werpt Ken Broeders zich met deze nieuwe reeks op de nadagen van het Romeinse Rijk. Het eerste deel is alvast veelbelovend.
Met zijn keuze voor de Romeinse tijd begint Ken Broeders geenszins aan pionierswerk. Murena en De Adelaars van Rome zijn slechts de meest recente én succesvolle voorgangers van Apostata. Toch verrast de auteur door zijn verhaal resoluut neer te planten in de nadagen van dat Romeinse Rijk. De figuren uit deze periode zijn minder illuster en staan nog niet in het collectieve geheugen gegrift.
Toch biedt Apostata een schat aan intriges en kleurrijke personages. Julianus Apostata wordt door de keizer Constantius II naar de Germaanse gewesten gestuurd om daar orde op zaken te stellen. Eigenlijk stuurt de keizer Julianus een gewisse dood tegemoet, maar diens moed en redenaarstalent maken dat hij zich opwerpt als een groot leider voor zijn troepen. Ondanks zijn huwelijk met de zus van de keizer, voelt Julianus zich steeds meer aangetrokken tot de felle Primigenia.
In dit openingsdeel slaagt Broeders erin om al zijn hoofdfiguren aan de lezer te presenteren en tegelijk de hoofdintrige uit de doeken te doen. Dit eerste verhaal in de reeks zal drie albums omvatten en wat ons betreft, kan het van hieraf nog maar moeilijk verkeerd gaan. Net als een strip als Murena of de geroemde tv-serie Rome besteedt ook Apostata heel wat aandacht aan de dagelijkse gewoonten van de Romeinen. Hun enorme verknochtheid aan voorspellingen valt ook hier weer op bij de bijzonder bloederige heksenscène aan het begin van het verhaal. Voorbestemdheid is een belangrijk aspect van het Romeinse leven en Broeders geeft daar in Apostata de gepaste aandacht aan.
Het kleurgebruik heeft een hoofdrol in Apostata. Net als in zijn vorige reeksen Tyndall en Voorbij de Steen imponeert Broeders met een explosieve cocktail van felle en levendige kleuren. De koude maakt hij ijzig en de warmte is dan weer verzengend in al haar hitte. Broeders bouwt zijn pagina’s ook heel vakkundig op, zodat spanning en leesbaarheid steeds hand in hand gaan. In Vlaanderen staat hij dan ook op dezelfde hoogte als vakgenoten Steven Dupré (Kaamelott) of Marvano (Berlijn). Voorlopig blijft de internationale erkenning nog uit, maar naar onze mening geeft hij met Apostata alweer een overtuigend visitekaartje af.