Jack Peñate :: Everything Is New

XL, 2009

Als de Britse auteur en illustrator Mervyn Peake één ding heeft
doorgegeven aan zijn nageslacht, dan is het wel zijn liefde voor de
schone kunsten. De man zette een schilderende dichter en een
drummende vinoloog op de wereld, maar het acteurdebuut van zijn
kleinzoon heeft hij jammer genoeg gemist. Toen de 9-jarige Jack
Peñate in ’94 deel uitmaakte van de cast van de door Sam Mendes
geregisseerde musical ‘Oliver!’ was hij immers al overleden.

‘Oliver!’ betekende onrechtstreeks ook het begin van Peñates
muzikale carrière, want met zijn gage kocht zijn eerste gitaar,
versterker en effectpedaal. Toch zou het nog ruim een decennium
duren eer de wereld kon kennismaken met ’s mans liedjes. Nadat hij
een tijdlang het Londense pub- en clubcircuit afdweilde met zijn
composities, verscheen in 2006 zijn eerste single (‘Second, Minute,
Hour’), een jaar later gevolgd door ep ‘Spit At Stars’ en
langspeeldebuut ‘Matinée‘.

Tijdens Pukkelpop 2007 openbaarden Peñate en band zich aan het
Belgische publiek (nu ja, die enkele tientallen die waren afgezakt
naar het Chateau) als een soort Housemartins-op-speed. De debuutcd
die anderhalve maand later verscheen bood meer van hetzelfde. Of
beter gezegd: een beetje té veel van hetzelfde. De singles ‘Spit At
Stars’, ‘Second, Minute, Hour’, ‘Torn On the Platform’ en ‘Have I
Been a Fool’ konden wel een stuk van de meubelen redden, maar als
geheel kon ‘Matinée’ door de wisselende kwaliteit van de songs niet
overtuigen.

De perskritieken waren navenant. In plaats van ontmoedigd of
misnoegd in een hoekje te zitten kniezen, besloot Peñate voor zijn
tweede plaat echter een paar tandjes bij te steken. ‘Tonight’s
Today’, de uitstekende single die al enkele maanden in high
rotation
zit van zowat alle radiostations, gaf al aan welke
richting de nieuwe plaat zou opgaan. Peñate maakt nog steeds
opgewekte liedjes die zich in een mum van tijd vasthaken aan de
hersenschors, maar met de hulp van producer Paul Epworth (die
meeschreef aan zes van de negen tracks) wordt de sound serieus
opengetrokken.

Los van de betere kwaliteit van de songs, is het opvallend dat het
nieuwe in die sound zich vooral situeert in de drums, de beats en
de bassen. Peñate maakt in essentie nog steeds vlotte, meefluitbare
songs, maar de elastische, overal omheen kronkelende baslijnen, het
gebruik van latin ritmes en het verwerken van
afrobeatinvloeden maken dat nagenoeg de hele plaat baadt in een
zonnige, zomerse sfeer. Men kan dan ook niet om de invloed heen van
Peñates vriend en held Norman Cook, aka Fatboy Slim (en eerder
bassist bij o.a. The Housemartins en Beats International), die
aanvankelijk de plaat zou hebben geproducet.

Peñate klinkt opgewekt en optimistisch, de sfeer is zomers, maar
toch wordt niet in elk nummer alleen maar gezongen over hoe mooi
het leven wel is. Het leven is bij momenten één groot feest, dat
wel, maar op het einde gaan we hoe dan ook – laten we dat zeker
niet vergeten – allemaal dood, daar komt het in grote lijnen op
neer. ‘Let’s All Die’ is misschien niet de sterkste track van de
cd, met zijn meebrulbare refrein is hij wel erg representatief voor
de algemene teneur van ‘Everything Is New’.

Single ‘Tonight’s Today’ zijn we intussen nog altijd niet beu
gehoord. De drie nummers die er op de plaat aan vooraf gaan – ‘Pull
My Heart Away’, nieuwe single ‘Be the One’ en ‘Everything Is New’
zijn eigenlijk nóg beter. Ze vertonen stuk voor stuk alle
kenmerken van de zogeheten perfecte popsong: een aantrekkelijke en
aanstekelijke intro, een knappe melodie, een vlot in het oor
liggend refrein en een arrangement dat zit als een maatpak.

Ook na dat kwartet swingt en zingt Peñate op dezelfde levenslustige
wijze een eind weg (‘Give Yourself Away’! ‘Let’s All Die’!), om
voor het laatste nummer – het opvallend ingetogen en stemmige ‘Body
Down’ – plots op de rem te gaan staan en de gasten op zijn feestje
met zachte hand naar de uitgang te leiden. Na deze track is het
onherroepelijk gedaan, want ook dat heeft Peñate intussen geleerd
na zijn (te) eentonige debuutplaat, namelijk dat de kwaliteit
belangrijker is dan de kwantiteit.

Jack Peñate speelt op zaterdag 22 augustus in de Marquee op
Pukkelpop.*

www.jackpenate.com
www.myspace.com/jackpenate

* Al wordt dat op zijn website en zijn website voorlopig nog
niet bevestigd..

Release:
2009
XL

verwant

Jack Peñate :: Matinée

We zouden ze niet te eten willen geven en...

Jack Peñate :: Matinee

Over zijn dansmoves raakt men in Kiewit nog steeds...

aanraders

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

The Slow Show :: Subtle Love

Eigenlijk had The Slow Shows daags na verschijnen van...

Goes & Goes :: Nie Gezeverd

Bestaat er zoiets als blues uit Vlaamse klei getrokken?...

Public Service Broadcasting :: This New Noise

Geef J. Willgoose, Esq. een oubollig onderwerp en hij...

Comité Hypnotisé :: Danza del Piri-Piri

Return of the Jedi, The Godfather III, Back to...

recent

Die Antwoord

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

Glasvegas :: 30 september 2023, Trix

Brexit of niet, net geen tien jaar na de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in