Köhn :: We Need More Space In The Cosmos lp
Bear Bones, Lay Low :: Vallee De Dith

Het Gentse KRAAK-label heeft alle haakjes, streepjes en nummers geschrapt uit zijn naam, eenvoud viert opnieuw de boventoon. Maar tezelfdertijd kiest het label voor hogere sferen met twee lp-releases die zich duidelijk gelaafd hebben aan geestesverruimende middelen en Kosmische Musik.

Köhn, het pseudoniem van De Portables-lid Jürgen De Blonde, bracht in het verleden drie albums uit waarbij een eclectische mix van electrovarianten de boventoon voerde. Bij zijn vierde album bij KRAAK, We Need More Space In The Cosmos, kiest hij daarentegen voor een duidelijke afbakening. Want zoals zijn laatste optredens al deden vermoeden, heeft Köhn de Kosmische Musik omarmd. Sci-fi keyboardlijnen en ruimtelijke melodieën domineren de plaat en laten de luisteraar rondzweven in een futuristische wereld anno jaren zeventig.

Eerste track “The Ocean That Has No West And No East” maakt meteen duidelijk dat langoureuze keyboardpartijen de dienst zullen uitmaken en hun kosmische klanktapijten een plaat lang de enige plaats der verpozing vormen. Ook het volgende nummer “Space Is No Place” laat daar weinig twijfel over bestaan. De relatieve duisternis van beide nummers staat in contrast met het meer melancholische “Goodbye Pluto” dat de planeet een laatste maal ten afscheid groet. De b-kant van het album opent met het interstellaire “Trans-Neptunian Objects” dat Ennio Morricones dromerige orkestpartijen tracht te evoceren met niet meer dan een aftands keyboard en daar nog in slaagt ook.

Ondanks enkele anachronistische klinkende drums en achtergrondgeluiden weet “The Aids Of Space” treffend de oude tijdsgeest te vatten. Het nauwelijks een minuut durende “For About One Minute. It Seemed To Work Just Fine” vormt samen met “Opinions Are Like Assholes. The Internet Is Full Of Them.” een korte terugblik op de hedendaagse electronica alvorens Köhn met “Alpha Arietis” een laatste maal in zijn teletijdmachine richting Duitsland jaren zeventig stapt.

De Gentse Don Quichote kan op deze reizen niet anders dan vergezeld zijn van Ernesto González die als Bear Bones, Lay Low de rol van Sancho Panza op zich neemt. De Venezolaan González debuteerde in 2007 met de droneplaat Djid Hums, maar kiest nu resoluut voor krautrock en Hendrix-geïnspireerde gitaarexploten, al blijven de drone-invloeden op de achtergrond aanwezig zoals onder meer het aan Sylvester Anfang II verwante “Bougies Are Lighted” laat horen.

De link met Sylvester Anfang II ligt voor de hand daar González enerzijds deel uitmaakt van de band en SA-lid Willem Moorthamers anderzijds op verschillende songs de drumpartijen verzorgt. Toch is dit geen SA-light plaat geworden zoals “Baaaaaaa!” en “Cosmic Herbs” bewijzen. Het eerste nummer is een interstellaire en tribaal-psychedelische trip, terwijl de tweede song — net als bij Köhn — een uitgesponnen keyboardpartij als uitgangspunt neemt voor een kosmische trip doorheen het heelal.

“Vomiting Bass” pikt op dit nummer in en onderzoekt de weidse ruimte verder, opgejaagd door een niet aflatende drumcomputer. Het simplisme van deze (en andere) song(s) staat de impact ervan nergens in de weg. Bij het knappe “Lochness” wordt de gitaar opnieuw omgegord. De van alle belast ontdane track laat zich definiëren als een eindeloos vertraagde en echoënde gitaarsolo die manmoedig richting introspectie marcheert. Met de dromerige titeltrack, een uitstapje dat de jaren zestig en zeventig verbindt, wordt de plaat afgesloten.

Ondanks of net door het ruimere scala aan stijlen en invloeden haalt Bear Bones, Lay Low nergens de consistentie van Köhn. Waar deze laatste consequent eenzelfde niveau haalt, volgt Bear Bones, Lay Low een grilliger en onevenwichtiger parcours. We Need More Space In The Cosmos is niet alleen meer afgebakend, maar ook gerichter dan Vallée De Dith. Dat impliceert echter niet dat González’ plaat niet de moeite waard zou zijn. U hoeft heus niet Frank De Winne te heten om van het oneindige heelal te kunnen genieten, een van beide voormelde platen beluisteren volstaat ook.

http://www.kraak.net
http://www.kraak.net
Kraak

verwant

de Portables :: The Killing Horizon

… en de saga zet zich voort. Twintig jaar...

Heleen Van Haegenborgh, Kristof Roseeuw & Jürgen De Blonde :: Akerselva

Akerselva is een soundtrack bij het fotoboek Akerselva–Oslo 2004-2011...

Köhn :: Random Patterns

Wanneer Jürgen De Blonde niet de vrolijke Frans uithangt...

Kraak wil opnieuw demo’s

Het alternatieve platenlabel Kraak lanceert een oproep om opnieuw...

Köhn & de portables :: Op visite bij Tante Klara

Het zijn tijden van grensoverschrijdend gedrag. Niemand weet nog...

aanraders

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

The Slow Show :: Subtle Love

Eigenlijk had The Slow Shows daags na verschijnen van...

Goes & Goes :: Nie Gezeverd

Bestaat er zoiets als blues uit Vlaamse klei getrokken?...

Public Service Broadcasting :: This New Noise

Geef J. Willgoose, Esq. een oubollig onderwerp en hij...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in