Berlijnse beats, het is eens een andere alliteratie dan Berlijnse
bollen. Bij liefhebbers van hypnotiserende elektronica zal deze
frase echter evengoed het water in de mond doen opwellen. De Duitse
hoofdstad vormt namelijk al jarenlang een kweekvijver van
knoppendraaiers en laptopfetisjisten, waarin liefhebbers van
ragfijne klanktapijten nooit bot vangen. Het neusje van de zalm uit
de Berlijnse scène wordt dit jaar geserveerd door Moderat, het
project tussen Apparat en de twee heren van Modeselektor.
Samen vormen ze een geoliede tripartite die zelfs de woeligste
natie zou kunnen besturen. Op ‘Moderat’ goochelen deze alchemisten
namelijk een handvol bezwerende brouwsels uit hun laptops die
moeiteloos een paar decennia elektronische muziek door de beatmixer
halen.
Gedurende hun carrières hebben zowel Apparat als Modeselektor zich
als veelzijdige man machines geprofileerd. Ze schuwen
alledrie de pompende vierkwartsbeat niet, maar tussen de machinale
percussie creëren de drie heren bedwelmende microbiotopen van
details die de synapsen prikkelen. Zo bevruchtte Apparat op ‘Walls’
minimal en ingehouden techno met neo-klassiek in het petrischaaltje
van z’n batterij elektronica. Bij Moderat is het gezichtsveld niet
minder breed. De flikkerende straatlichten van filmische dubstep,
de grauwe labyrinten van IDM, trefzekere minimal-salvo’s en
nevelslierten van ambient: allemaal sijpelen ze de
zinnenprikkelende sound van Moderat binnen.
‘Out Of Sight’ en ‘Rusty Nails’ klinken dan ook alsof Burial na een grootstedelijke nachtwandeling ontwaakt
in de melodieuze dons van Apparats stem en synths. In ‘A New Error’
en ‘Seamonkey’ koppelt Moderat dan weer gortdroge minimal aan
bezwerende crescendo’s die op menige dansvloer voor een collectieve
hypnose kunnen zorgen. Het mag duidelijk zijn: onder de nom de
plume van Moderat vormen Apparat en Modeselektor meer dan ooit
muzikale duizendpootjes die enthousiast de juiste knopjes
indrukken. Bovendien vervalt het collectief bijna nergens in
platitudes en hangt het schemerdonker als een dikke mist boven de
plaat.
Toch snuistert Moderat niet enkel in de elektronicageschiedenis,
maar kleuren ze soms nog verder buiten de lijntjes. Op ‘Walls’
sloopte Apparat met het tweeluik ‘Fractales’ al heel wat hokjes en
op ‘Moderat’ is het niet anders. In ‘Porc#1’ en ‘Porc#2’ gaat het
Berlijns muurtje tussen dromerige techno en postrock namelijk
onherroepelijk tegen de vlakte. Ongelofelijk knap om te horen hoe
die repetitieve gitaarlijn zich als een wurgslang rond broken
beats en verknipte samples kronkelt.
Toch is het ook niet al goud wat blinkt op ‘Moderat’ en worden niet
altijd beats met koppen geslagen. Enkele tracks zijn namelijk ziek
in het bedje van de wisselvalligheid of slechter nog,
overbodigheid. Zo is ‘Sick With It’ een ronduit idioot
niemendalletje dat pijnlijk vloekt met de subtiliteit van de
overige nummers en is ‘Berlin’ weinig meer dan een restje
brillantine waarmee enkel Jean-Michel Jarre z’n coupe nog zou
insmeren. Gelukkig worden die paar missers snel bedekt door de
steriele kompressen van loepzuivere synths en beats van ‘Les
Grandes Marches’ en het zweverige ‘3 Minutes Of’.
De verdienste van Moderat is tweeledig: niet alleen presenteren
Apparat en Modeselektor op deze plaat een digitaal organigram van
het huidige elektronica-spectrum, maar daarnaast illustreren ze
nogmaals dat elektronische muziek doorleefd en bezield kan klinken.
Deze mix van dansbaarheid en verfijning kan namelijk niet het werk
zijn van zelfbedruipende kringrukkers met oogkleppen, maar van open
geesten. Het is alvast zalig richting extase trippelen op het ritme
van hun intrigerende composities. Men vertelle het voort!
Moderat speelt op 22 augustus – live – op Pukkelpop.