Thomas Silane is een nieuwe actievolle avonturenstrip. Het titelpersonage is een journalist van het ondernemende soort. De drie auteurs slagen er ondanks het weinig verrassende gegeven in om deze nieuwe reeks te laten opvallen.
Sterreporter Thomas Silane waagt voortdurend zijn vel. Zijn nieuwste reportage gaat verder dan ooit. Hij infiltreert in een milieu van mensensmokkelaars. Zijn voornaamste troef is een vreemd fototoestel dat hem bezorgd wordt door een mysterieuze schenker. Wanneer je een foto neemt van een moordlocatie, staat de moord zelf achteraf op de foto afgebeeld. Thomas wil dit toestel dan ook gebruiken om de mysterieuze verdwijning van zijn ouders op te helderen. In dit eerste album worden alle elementen vakkundig geïntroduceerd, zodat de twee volgende delen van dit drieluik heel wat moois beloven.
Thomas Silane is het geesteskind van twee Franse scenaristen. Patrice Buendia en Philippe Chanoinat zijn allebei bezeten van film, en dat uit zich in deze strip. Buendia werkte tot nu toe vooral samen met Chanoinat, maar heeft momenteel ook enkele eigen projecten in de pijplijn zitten. Van Philippe Chanoinat verschenen eerder al Spiritus & Sancti (samen met Buendia, overigens) en Lola Bogota in het Nederlands, respectievelijk bij de kleine uitgeverijen Saga en Bee Dee. Hun beider hang naar avontuur en filmische dynamiek zal er zeker mede voor zorgen dat hun albums goed in de markt liggen. We kijken al uit naar meer vertalingen van het werk van de heren.
Voor deze reeks werkte het duo samen met de jonge tekenaar Yves Lécossois. Deze nobele onbekende debuteert met Thomas Silane meteen op hoog niveau. Zijn realistische en kraakheldere tekenstijl vertoont nauwelijks beginnersfoutjes en we raasden dan ook aan hoog tempo doorheen de pagina’s van Dodelijke flits. Enkel de actiescènes kwamen niet altijd even overtuigend uit de verf, maar dat is in het geval van dit album echt wel detailkritiek.
De Genkse uitgeverij Daedalus voegt met Thomas Silane overigens wat meer variatie toe aan haar aanbod, dat hoofdzakelijk uit fantasy-albums bestaat. Met een realistische reeks als De Wet van de Kanun toonde ze al eerder dat er ook op ander vlak voldoende goede smaak aanwezig is en met Thomas Silane doet ze dit nu opnieuw. Een andere pluim verdient de uitgeverij voor het helder communiceren over haar reeksen. Zo staan de twee overige delen van Thomas Silane al mooi op de achterkaft te prijken, zodat we als lezer duidelijk weten wanneer een verhaal afgerond zal worden. Dodelijke flits is in alle opzichten dan ook een zeer geslaagd album.