Begin jaren negentig leek de Spaanse tekenaar Alfonso Font op weg naar een doorbraak. Geen van zijn reeksen brak echter voldoende potten en hij verdween in de anonimiteit. Uitgeverij Prestige bundelt nu een reeks verhalen over Jon Rohner en zorgt zo voor enig eerherstel.
Samen met de opkomst van uitgeverij Arboris verhoogde ook de zichtbaarheid van de Spaanse tekenaar Alfonso Font in het Nederlands, met de striproman Gevangene van de Sterren en de reeks Het Doolhof van de Wraak. In de jaren tachtig was bij Oberon al de trilogie De Bannelingen van de Aarde verschenen. De in 1946 geboren auteur publiceerde nadien nog twee albums over de zeeman Jon Rohner en het eerste deel van de historische reeks Bri d’Alban. Zijn expressieve tekenstijl en dynamische pagina’s komen duidelijk voort uit de Zuiderse striptraditie. Ook zijn voorkeur voor het pure avontuur in bij voorkeur exotische locaties maakt van zijn strips puur escapisme.
Na het in 1999 verschenen Bri d’Alban was het lange tijd erg stil rond Font. In het Frans tekende hij nog een deel van de pulpwestern Tex en startte hij, op scenario van Richard Marazano (Cuervos, Zéro Absolu), de reeks Les Mémoires d’un gentilhomme Corsaire. In 2005 verscheen daarvan het eerste en tot nu toe enige deel. Nu bundelt de kleine uitgeverij Prestige een aantal verhalen van Jon Rohner tot één dik album. Vreemd genoeg kiezen ze daarbij voor deel één uit de Arboris-reeks, maar vullen ze dat niet aan met deel twee, maar wel met enkele niet eerder in het Nederlands verschenen strips.
Jon Rohner is een zeeman die aan zijn vrienden, het echtpaar Stevenson, steeds weer intrigerende en imponerende verhalen vertelt. De structuur van de kortverhalen uit het album is telkens gelijklopend: een wonderbaarlijke gebeurtenis waarvan Rohner keer op keer de voorgeschiedenis vertelt. Font heeft bijzonder veel oog voor het exotische aspect van deze verhalen. De lezer kan zich echt verliezen in een fantasiewereld vol echte slechteriken en oneindige avonturen.
De tekeningen van de in Frankrijk wonende Spanjaard zijn een lust voor het oog en passen binnen de traditie van de klassieke Europese avonturenstrips. Dynamiek en realisme staan voorop en worden aangevuld met heldere en felle kleuren. Het doet deugd om deze klassieke stripverhalen opnieuw te kunnen lezen en vast te stellen dat ze nog niets van hun charme verloren hebben. Natuurlijk vereist een strip als deze een zekere vorm van naïviteit om er ten volle van te genieten. De hedendaagse hyperkinetische en overdadige avonturenstrips lijken even heel ver weg.
Blijkbaar heeft de uitgeverij nog ambitieuze plannen met Fonts oeuvre. Voor het einde van dit jaar wil het nog een heruitgave brengen van zijn Gevangene van de Sterren en verder staat ook het eerste deel van de nieuwe reeks Barcelona bij Dageraad op het programma.