Wie de nieuwe ep van 65DaysOfStatic ‘The Distant and Mechanised
Glow of Eastern European Dance Parties’ al gehoord heeft, zal ofwel
vaststellen dat die positief dan wel negatief staat tegenover het
nieuwe ravegeluid dat de Britten erop voortbrengen. Zelf zijn we er
niet al te wild van – en dat is nog eufemistisch uitgedrukt – dus
was het wat bang afwachten in hoeverre rave en andere dancevormen
de set van 65dos zouden bepalen. Genoeg, zo bleek, al zagen we wel
een sterk 65dos aan het werk.
Transit, nog steeds een van onze meest belovende
postrockbands en nog steeds uit Gent, had al eens het voorprogramma
van 65dos verzorgd en blijkbaar was hen dat zo goed bevallen dat ze
er nog eens stonden. De vier waren daar niet zomaar want ze hebben
net hun eerste full album ‘Whitewater’ uit en
we konden alleen maar vaststellen dat de progressie die de band op
plaat heeft gemaakt zich ook live toonde. Zoals we ze kennen, bleef
Transit correct en verzorgd, zonder tierlantijntjes of wilde
uitspattingen, wat zich vertaalde in sterke versies van ‘Maribor’
en ‘Boat Song’. Van het oudere werk kregen we ‘Matacabras’, een
goede keuze aangezien het de beste song van hun debuut-ep is. De
eerste helft van ‘January’ haalde de vaart wat uit de set maar
gelukkig maakte de tweede, inclusief indrukwekkende drumprestatie,
dit weer goed. Bij afsluiter ‘Thor’ was Transit zelfs met vijf, al
was dat niet om mee te komen zingen want deze ingekorte versie
bracht ons jammer genoeg geen vocals.
De vier heren van 65DaysOfStatic openden hun set met een
welgeplaatste technobeat en maakten direct aan het publiek
duidelijk welke richting(en) ze de laatste tijd zoal uitgaan. Onze
vrees dat het een volledige technofuif zou worden, bleek ongegrond
want al snel kwamen daar de eerste tonen van ‘Retreat! Retreat!’
verlichting brengen. Hoewel… De eerste songs, met ook het erop
volgende ‘Await Rescue’ als slachtoffer, bleken vooral hard en
licht rommelig, wat we gezien hun eeuwige enthousiamse nog half
kunnen vergeven. Het werd wast rustiger met het oudere ‘Install a
Break in the Heart that Clucks Time in Arabic’ om over te gaan in
een korte uitstap richting Autechre, Venetian Snares en consoorten
met het leuke ‘Default This’, ook al van ‘The Fall of Math’.
Tijdens ‘These Things You Can’t Unlearn’ leek het geluid lange tijd
helemaal zoals het hoort, maar was het einde dan weer niet al te
zuiver. ‘Primer’ echter was er dan weer bonk op en werd een
fantastisch hoogtepunt in deze snelle set die niet veel langer dan
een uur duurde. De vaart die 65dos erin houdt, wordt sterk
beïnvloed door de weinige pauzes die ze zichzelf tussen nummers
gunnen. Songs gaan met een elektronische overgang bijna naadloos
over van het ene naar het andere al zitten ze nog niet in het
stadium dat ze hun nummers gaan mixen. Dat zouden ze best kunnen
met ‘Dance Parties (Mechanised)’ en ‘Dance Parties (Distant)’,
beiden van hun nieuwe ep, die Joe Shrewsbury aankondigde met “I
hope you like dancing”. Echt veel werd er in de Botanique niet
gedanst en we steken niet onder stoelen en banken dat we niet
bijzonder gelukkig zijn met de technodraai die het viertal aan hun
sound geven. Gelukkig was er nog een meesterlijk ‘Radio Protector’
om deze pil door te slikken.
‘The Distant and Mechanised Glow of Eastern European Dance
Parties’ van 65dos en ‘Whitewater’ van Transit zijn nu uit bij
Konkurrent.