Vorige maand liet Rockrally -finalist Tokota zijn debuut-e.p. op de wereld los. De band blijft echter niet bij de pakken zitten en smeedt ondertussen plannen om ondermeer Nederland onder de voet te lopen. Ook de volgende release zou er sneller kunnen zijn dan verwacht: "In ons hoofd zijn we al met een full-cd bezig."
enola: Jullie laten op de e.p. een erg herkenbaar, uitgekristalliseerd geluid horen. Probeer het geluid van Tokota eens in drie woorden te omschrijven.
Thomas Mourant (vocals-gitaar): "Mooie gestapelde melodieën. Elke muzikant in Tokota speelt eigenlijk vrij eenvoudige partijen, maar we besteden erg veel tijd aan het samenbrengen van onze lijnen."
Hannes Verlinde (gitaar-vocals): "We werken inderdaad graag met laagjes. Een Tokotasong begint vaak ’klein’, maar gaat naarmate het nummer vordert steeds ’groter’ klinken omdat de instrumenten een voor een invallen."
Mourant: "Op die manier proberen we naar een minimum aan originaliteit te streven. Alle mogelijke akkoorden zijn al gevonden, maar in het samenbrengen van melodielijnen zijn nog duizenden combinaties mogelijk. We hoeden er ons voor om te snel de makkelijkste oplossing te kiezen. Hannes en ikzelf spelen bijvoorbeeld zelden dezelfde gitaarlijnen, enkel wanneer het nummer echt om een boost vraagt durven we ons daartoe wel eens laten verleiden."
Verlinde: "Het is niet zo dat we actief hebben gezocht naar een eigen sound, die is gewoon organisch ontstaan. Of we nu een hard of een zacht nummer spelen, op een of andere manier klinkt het resultaat altijd als Tokota."
Bram Gernaey (drums): "Omdat elk van ons al in andere bands heeft gespeeld, weten we hoe belangrijk het is dat de instrumenten niet in elkaars weg zitten. Door die ervaring hebben we ook onze muzikale mogelijkheden én beperkingen leren kennen. We zijn geen geschoolde muzikanten die alles aankunnen, maar we proberen wel zoveel mogelijk uit ons instrument te halen. Thomas en Hannes bijvoorbeeld zijn de ultieme gitaarnerds. Zij wéten hoe een gitaar moet klinken."
enola: Hannes maakt zelf gitaareffecten onder de naam Blue Velvet Electronics. Hoe belangrijk zijn die effecten voor jullie geluid?
Philippe Piffet (bas-vocals): "Oei, moest dat geen geheim blijven?"
enola: Een publiek geheim dan toch, want er bestaat een myspace over die gitaareffecten.
Verlinde: "Inderdaad. Die effecten zijn echter niet meteen noodzakelijk voor ons groepsgeluid hoor, want andere groepen gebruiken ze ook. Ons gitaargeluid is het resultaat van jarenlang experimenteren en uitproberen, dus dat zou effectief in orde moeten zijn. Het voornaamste voordeel van het zelf in elkaar knutselen van apparatuur, is dat je niet hoeft te besparen op componenten, wat grote bedrijven wel doen. Ik moet namelijk niet perse winst maken op die effecten."
Piffet: "Doordat Hannes en Thomas hun effecten op een andere manier gebruiken, is hun klank heel verschillend en uit vorige ervaringen weet ik dat dit zeer belangrijk is. Hoe zacht of luid de gitaren ook spelen, de klanken blijven helder gedefinieerd. Ze klinken nooit als één ’gitaarmodder’ die uit je luidsprekers druipt. Op het vlak van geluid ben ik de minst vergevorderde van de drie gitaristen. Ik krijg heel veel nuttige tips van Hannes en Thomas."
Mourant: "Bijvoorbeeld dat je eens naar de Yeah Yeah Yeahs moet luisteren."
Piffet: "Bijvoorbeeld."
enola: Hoeveel keer per week leggen jullie een plaat van Dinosaur Jr op?
Mourant: "Wij kennen daar niks van." (lacht)
Verlinden: "Dinosaur wie?" (lacht)
Mourant: "Ik heb Dinosaur Jr pas laat ontdekt. Beyond, hun dit jaar verschenen laatste plaat, vind ik bijvoorbeeld perfect, terwijl échte Dinosaur Jr-fans natuurlijk het oudere werk verkiezen. Ik kende al een aantal van hun klassiekers, maar omdat ik vond dat J. Mascis soms nogal eens durfde zagen heb ik me nooit echt in hun oeuvre verdiept. Tot dit jaar met Beyond dus. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik binnenkort zesentwintig wordt, maar ik denk soms met weemoed terug aan de muziek van de jaren negentig."
Gernaey: "Dat betekent vooral dat je oud wordt geloof ik." (lacht)
enola: Wat maakt de muziek van de jaren negentig dan zo bijzonder voor jou?
Mourant: "Het spreekt me vooral aan dat zang en gitaar op de voorgrond stonden. Pas op, ik vind het heel fijn hoe sommige groepen tegenwoordig klinken. Queens Of The Stone Age vind ik bijvoorbeeld een steengoede groep, maar bij hen krijgt vooral de gitaar veel aandacht. Ik laat me graag inspireren door de krachtige gitaren én de memorabele melodieën die ik zo typisch vind voor de jaren negentig. Maar misschien speelt daarin inderdaad een gevoel van melancholie mee."
Gernaey: "Voor de rest zijn we echt niet allemaal Dinosaur Jr-adepten hoor. Ik heb ze bijvoorbeeld een keer gezien in Vooruit en toen vond ik het geluid afschuwelijk."
Mourant: "Ik was deze zomer op Pukkelpop toen ze moesten spelen, maar ik was toen roadie voor Rye Jehu en heb ze dus gemist. Ik ben er wel in geslaagd om backstage zó dicht bij Mascis te komen, dat ik een van zijn lange grijze haren uit zijn hoofd heb kunnen plukken. Ik heb dat dan daarna ingekaderd."
enola: De e.p. is opgenomen met Thijs De Clus, jullie toetsenist, en groepskennis Kris De Troch (Black Jettas) achter de knoppen. Geen dure producer voor jullie?
Gernaey: "Misschien zullen we op een dag wél met een grote producer willen werken, maar nu hadden we daar nog geen budget voor én we hadden mensen in onze directe omgeving die de klus ook konden klaren. Onze keuze was dus snel gemaakt."
Mourant: "Die jongens hebben gewoon een erg fijne studio waar we alle tijd konden nemen om rustig op te nemen. We hebben in het verleden al in grote studio’s gewerkt, maar meestal vecht je daar tegen tijd. We wilden dit keer zeker ruimte laten om extraatjes op te nemen."
Verlinde: "Als je slechts een klein budget hebt, investeer je beter in een goede mixing en mastering dan al je geld op te souperen in een peperdure studio."
Gernaey: "Daarenboven zijn Thijs en Kris gediplomeerde geluidstechnici, die wel degelijk zeer goed weten wat ze doen. Het voordeel van met jonge mensen te werken, is dat ook zíj zich nog volop willen bewijzen en al hun kunnen willen tonen. Hierdoor zijn ze vaak meer gemotiveerd dan bijvoorbeeld de technici in een grote studio."
enola: Hoe belangrijk zijn de teksten bij jullie?
Verlinde: "Talk to the textman!"
Gernaey: " Daar bemoeien wij ons inderdaad niet mee." (lacht)
Mourant: "Het schrijven van de teksten is de moeilijkste fase in het ontstaan van een song. Op repetities stoot ik prehistorische klanken uit, waarvan er af en toe eentje goed klinkt. Het titanenwerk begint wanneer ik op die klanken woorden moet proberen plakken die samen een zinvol geheel vormen."
Verlinde: "Teksten zijn inderdaad niet iets waar we veel tijd in steken, maar ik vind eigenlijk dat de woordenbrij die Thomas op repetities produceert in tachtig procent van de gevallen vrij goed klinkt."
enola: De muziek komt dus duidelijk op de eerste plaats.
Mourant: "Zeer zeker. We zullen nooit onze teksten afdrukken in een cd-boekje."
Gernaey: "Op die manier hebben we natuurlijk nog progressiemogelijkheden wanneer er ooit een full-cd komt." (lacht)
enola: Zijn daar al plannen voor?
Mourant: "We hebben al een aantal ideeën, die we binnenkort willen uitproberen door bij Thijs en Kris demo’s op te nemen. Ik zou het bijvoorbeeld heel leuk vinden dat onze debuutplaat net zoals Good Morning Spider van Sparklehorse één groot verhaal is, waarin alle liedjes aan elkaar worden gehangen via ruis en noise."
Piffet: "In ons hoofd zijn we dus zeker al bezig met die full-cd, maar of die er komt ligt niet volledig in onze eigen handen. De e.p. hebben we helemaal zelf gefinancierd, maar met de full-cd zal dat moeilijker liggen omdat we dan toch over grote sommen spreken."
enola: In de door presentatoren samengestelde Kink 40 van de Nederlandse radiozender Kink FM staan jullie momenteel op plaats negentien. Komen er als gevolg daarvan ook optredens in Nederland?
Gernaey: "Onze booker krijgt inderdaad aanvragen binnen uit Nederland, maar ik heb de indruk dat hij die een beetje wil bundelen. We willen in ieder gevaal erg graag optreden in Nederland."
Mourant: "Het is zeer leuk om daar te spelen, omdat ze er zalen hebben die iets groter zijn dan een club, maar wel klein genoeg om snel een goede sfeer te kunnen creëren."
Gernaey: "Het leuke aan dat Kink FM -verhaal is dat we het daar tot de dagprogrammatie hebben geschopt, terwijl we op Studio Brussel nooit verder dan de avondprogrammatie zijn geraakt. Pas op, we zijn zeer vereerd hoor dat we gedraaid worden door Stubru. Het blijft tenslotte de grootste Vlaamse radiozender voor alternatieve muziek en duizenden groepen dromen ervan op Studio Brussel te komen. Wij prijzen ons gelukkig dat het ons af en toe lukt."
enola: De Rockrally van 2006 was zowat het jaar nul voor Tokota. Hebben jullie al reacties gekregen van organisator Humo op jullie e.p.?
Gernaey: "Nee, maar het is ook hoogst uitzonderlijk dat ze e.p.’s bespreken van groepen uit de rockrally. Alleen wanneer je de top drie hebt gehaald komt je e.p. eigenlijk echt in aanmerking."
Mourant: "We krijgen wel de indruk dat ze ons blijven volgen. De week nadat onze nieuwe single uitkwam konden de Humo-lezers al op ons stemmen in Humo’s top 20. Men heeft ons ook gevraagd om een nummer bij te dragen voor een verzamelcd van Humo’s top 20, maar uiteindelijk heeft de distributeur begrijpelijkerwijs gekozen voor een grotere naam."
enola: De nieuwe editie van de Rockrally komt er aan. De geselecteerden zijn sinds vorige week bekend. Welke groepen gaan volgens jullie ver geraken in de wedstrijd?
Gernaey: "Ik neem zelf ook nog deel met The Gibs. Echte pronostieken zijn dus moeilijk, maar The Hong Kong Dong zal het wel ver schoppen geloof ik."
Verlinde: "Arquettes zie ik ook een rol van betekenis spelen."
Mourant: "En Team William! Je ziet, we supporteren vooral voor de groepen uit de ’Ninoofse scène’ en voor een aantal sympathieke Gentenaren en Limburgers die we kennen via myspace. Ik kijk trouwens erg uit naar de nieuwe editie, omdat ik weet hoe enorm zenuwachtig wij waren. We vielen zo een beetje van de ene verbazing in de andere. Onze halve finale leek bijvoorbeeld nergens naar en we daarom hadden niet meteen op een selectie voor de finale gerekend. In de finale hadden we veel minder last van de zenuwen omdat ons doel eigenlijk al bereikt was."
Gernaey: "Nou ja, je speelt wel voor een volle Ancienne Belgique natuurlijk. Dat blijft zeer indrukwekkend."
Verlinde: "Voor mij was de finale vooral genieten geblazen."
Mourant: "Als ik aan de Rockrally terugdenk, herinner ik me ook de rivaliteit tussen de supporters van de verschillende bands. Er bleken echt een soort rockrally-hooligans te bestaan, die ook op het forum aan vuilspuiterij deden. Ik hoop stilletjes dat het forum ook dit jaar levendig wordt. Als je zelf niet deelneemt lijkt zo’n Days Of Our Livesachtige soap over de deelnemers me best interessant om volgen." (lacht)