ABexit 2007 :: Het Domino van de dance

Vrijdag 21 december sluit de Ancienne Belgique het jaar af met de achtste editie van ABexit. Veel meer dan een uitgelaten eindejaarsfestijn is dit minifestival een latente vinger aan de pols van de hedendaagse muziek. Op de affiche staat ook dit jaar een pak jong talent dat zich wil bewijzen, aangevuld met enkele oude rotten in het vak.

We proberen ons publiek naast de gevestigde namen steeds iets nieuws te laten ontdekken”, licht programmator Herman Hulsens toe. Strak plan als u het ons vraagt. Maar heeft de AB met Domino niet al een gelijkaardig festival in huis, dat bovendien tien keer zo lang duurt? “Waar Domino surft in de marge van de popmuziek, doet ABexit dat in die van de dancemuziek”, legt Hulsens uit. “Omdat de AB tijdens het jaar weinig rond dance en aanverwanten werkt, houden we het hele jaar een soort longlist bij van namen die ons interessant lijken voor ABexit. Van zodra het einde van het jaar nadert, maken we daar een shortlist van en kijken we naar wat er mogelijk is.”

En zo ligt de nadruk dit jaar vooral bij Franse housemuziek en Londense dubstep. Vooral voor die laatste keuze valt zeker iets te zeggen. De hallucinerende bastaardzoon van dub en drum ‘n’ bass is onmiskenbaar aan een opmars bezig op het Europese vasteland. “Dubstep is één van de strafste scènes die de voorbije jaren is opgestaan. Er wordt op een avontuurlijke manier met geluid gewerkt. Daarom wilden we graag dit jaar de Club reserveren voor enkele klinkende dubstepnamen. Zo krijg je een erg gemengd publiek en hopen we dat de liefhebbers van het genre ook eens hun oor te luisteren leggen in de grote zaal en vice versa. Het samenvoegen van verschillende (sub)genres is dan weer wel een verwantschap met Domino”, voegt Hulsens eraan toe.

De programmator vindt het moeilijk om te voorspellen wie dit jaar de grote revelatie wordt — In het verleden zorgde ABexit al voor de grote doorbraak van onder meer Kosheen, Briskey, Audio Bullys, Jamie Lidell, Various en Digitalism. Hulsens tipt zelf de dj-set van Disrupt. Een Duitser die grossiert in dub en reggae die uit oude computers gepuurd wordt. “Ik leerde het kennen via een artikel in het XLR8R magazine, en ondertussen gaat die muziek over alle tongen in de Brusselse dubscène.” In navolging van Hulsens doet goddeau ook een kleine voorspelling en biedt het een selectie van een handvol artiesten die u best in de gaten houdt.

Zaal, 23.00 u. :: Jerboa

“Gedaan met dat DJ Shadow-stigma”, moet de Vlaamse samplekunstenaar Jerboa gedacht hebben. Eerder dit jaar bracht hij zijn tweede plaat Rockit Fuel uit waarop avontuurlijke popsongs de bovenhand haalden op sferische sampleflarden. Het cinematografische is nog steeds van groot belang, maar de structuur van de nummers treedt al meer op de voorgrond. Voor de plaat kreeg Jerboa de vocale medewerking van Alex Callier, Trixie Whitley, Absynthe Mindeds Bert Ostyn (successingle “Number One”). Benieuwd of Jerboa achteraf ook als nummer één van de avond naar huis mag keren.

Zaal, 00.15 u. :: Dizzee Rascal

2007 was het jaar van Dizzee Rascal, de koning van de grimmige Londense buitenwijken. Dizzee bewees met zijn krachtige derde langspeler Maths + English geen one trick pony te zijn; hij nam het voorprogramma van de Red Hot Chili Peppers voor zijn rekening, werkte samen met Arctic Monkeys en Lily Allen en mocht hij eind juni het Britse festival Glastonbury afsluiten. Op ABexit komt hij met zijn explosieve en excentrieke hiphopvariant de laatste ongelovige Belgen over de streep trekken: “People want something that they never heard before. If it’s been done, leave it, they don’t want to hear no more.”


Zaal, 01.30 u. :: DJ Mehdi

Het was een gouden zet van de Parijzenaar Pedro Winter, om enkele jaren geleden het management van Daft Punk in te ruilen voor een eigen label. Ed Banger is anno 2007 het hipste label van Frankrijk en ver daarbuiten. Justice bracht er dit jaar zijn overweldigende debuutplaat uit, maar ook Lucky Boy van DJ Mehdi zal straks hoog eindigen in menig eindejaarslijstje. Doorspekt met moddervette electro serveert de Fransman onstuimige hiphop waarin de geest van Public Enemy ronddwaalt. We mogen ons verwachten aan een uitputtende set waarin twintig jaar urban music gebald wordt tot anderhalf uur frenetiek feesten.


Club, 01.30 u. :: Mary Anne Hobbs

De kleinere ABclub staat dit jaar volledig in het teken van dubstepmuziek. Dit mysterieuze genre plaatste zich enkele jaren geleden lijnrecht tegenover het gepolijste radiogeluid van UK-garage en R&B. Artiesten als Digital Mystikz (aansluitend in de club), Kode9, Loefah en Skream willen het geluid van de straat teruggeven aan de straat. Op hun computer laten ze verhitte beats met koortsachtige baslijnen copuleren met paranoïde waanbeelden als resultaat. Vorig jaar bracht BBC-radiomaker Mary Anne Hobbs het genre naar het grote publiek met haar compilatie Warrior Dubz. Op ABexit staat ze met haar dj-set ongetwijfeld garant voor een akelige angstdroom waaruit het bijzonder moeilijk ontwaken is. Horen is geloven.


Zaal, 03.00 Etienne De Crécy (live)

Zonder Etienne De Crécy geen DJ Mehdi, zonder Etienne De Crécy geen Ed Banger en zonder Etienne De Crécy geen Justice. De godfadzeur van de French Touch zette de Franse housemuziek eind 1996 op de kaart met Super Discount. Het recept: vijftig procent disco en vijftig procent house maakt honderd procent plezier. Zo raakten ook artiesten als Air en Alex Gopher wereldwijd bekend. De Franse pionier bracht onlangs het vervolg Super Discount 2 uit waarop hij onder andere DJ Mehdi lanceerde. Op ABexit komt hij die plaat voor het eerst live voorstellen aan het Belgische publiek. “We hebben de plannen van De Crécy's podium al mogen bekijken en het wordt een redelijk indrukwekkende set-up”, verklapte Herman Hulsens ons alvast.

ABexit vindt plaats op 21 december in de AB. Voor een volledig overzicht van de artiesten kan u terecht op www.abconcerts.be.

http://www.abconcerts.be
http://www.abconcerts.be

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

verwant

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in