Dat het geheel meer is dan de delen mag in vele gevallen dan wel waar zijn, bij cLOUDDEAD gaat die vlieger al even niet meer op. Het lichtjes geniale avanthop-collectief liet na het debuut de leden een eerste maal vrij om solo met iets op de proppen komen, en daar slaagde de ene aanvankelijk al beter in dan de andere.
Waar DoseOne snel opnieuw aan de slag ging met Jel (Themselves, Subtle, 13 & God) en Why? furore maakte met Oaklandazulasylum, blonk Odd Nosdams (David P. Madson) debuutplaat No More Wig For Ohio vooral uit in verdwaalde geluidjes die nergens heen gingen en allesbehalve boeiend waren. Het idee achter de short attention span style mocht dan wel interessant zijn voor de producer zelf, de luisteraar had er weinig tot niets aan. Maar voor de enkeling die er wel iets aan vond, werd in eigen beheer het vervolg Vol. 8 uitgebracht.
Gelukkig begreep Odd Nosdam dat er ook andere mogelijkheden waren en een jaar naVol. 8 verscheen op Anticon het album Burner, dat alle malligheid achter zich liet en een producer annex sampleartiest in goeden doen liet horen. Nosdam was op deze plaat nog steeds de geluidsfreak en klankenmanipulator van voorheen maar in tegenstelling tot de twee vorige platen waren hier zowaar afgewerkte songs te horen en hadden een aantal gasten een gesmaakte inbreng. Op Level Live Wires breit Nosdam hier een degelijk vervolg aan en klinkt hij toegankelijker dan ooit.
Dat wordt van bij de eerste noten van het album al meteen duidelijk wanneer de veredelde intro “On” overvloeit in “Kill Tone”, dat sfeervolle ruisklanken koppelt aan een zacht pulserend ritme en enkele dromerige geluiden. “We Dead” is daarna een geslaagde sprint van nauwelijks anderhalve minuut die netjes contrasteert met “Freak Out 3” (met C. Adams, Hood en Bracken) dat onrustwekkende geluiden en nauwelijks hoorbare stemmen wil omsmeden tot het paranoïde besef dat een invasie van ruimtewezens op til is.
Diezelfde Adams is ook te horen op “Burner”, een nummer dat zich al even moeizaam uit een poel van verstoorde geluiden weet te trekken, en toch opnieuw intrigerend klinkt. Jammer genoeg speelt Nosdam in “The Kill Tone Two” met cLOUDDEAD-maatje Why? en Tunde Adebimbe (TV On The Radio) te veel op veilig door resoluut voor een mindere avanthop-track te kiezen, terwijl hij veel meer in zijn mars heeft. Bij “Fat Hooks” met Jessica Bailiff trekt hij de schuif met vreemde klanken gelukkig wat verder open.
“Blast” en “Slight Return” duren nog geen twee minuten en vormen net als “We Dead” leuke intermezzo’s die de sfeer van de plaat treffend vatten. Met “Up In Flames” en “Off” bewijst Nosdam dat hij het experimentele aan het toegankelijke kan koppelen zonder dat een van beide tegenover de andere aan belang moet inboeten. Twee zwevende klanktapijten vol kleine stoorzenders zoals er gerust meer op het album hadden gemogen.
Level Live Wires is het auditieve bewijs dat Odd Nosdam talent heeft. Met dit vierde album kan de man in zijn hoedanigheid van soloartiest zonder gêne naast zijn twee cLOUDDEAD-kompanen staan. Wie de soloplaten van DoseOne en Why? vergeleek met de exploten van hun groep, had ongetwijfeld al kunnen vermoeden welke belangrijke inbreng Nosdam had. Het blijft evenwel fijn om die vermoedens opnieuw bevestigd te zien. Level Live Wires is evenwel niet alleen de missing link maar ook een verdomd fijn plaatje.