Hiphopsterren zijn niet altijd macho’s met meer groupies dan verstandskiezen. Neem nu Jason Medeiros, een blanke rapper uit Colorado die met Of Gods And Girls een plaat maakte over seksueel misbruik, hoop, drankzucht en familieliefde.
Denk bij Mr. J. Medeiros vooral niet aan de Amerikaanse charmezanger Glenn "Nothing’s Gonna Change My Love For You" Medeiros. Jason maakt deel uit van The Percussions, de hiphopgroep die het vijfsterrenlabel Rawkus enkele jaren geleden een nieuw leven wou inblazen. Het label was eind jaren negentig één van Amerika’s meest saillante hiphoplabels. Creatieve breinen als Mos Def, Talib Kweli en Company Flow lieten met hun pakkende teksten en alternatieve beats een frisse wind waaien doorheen de muffe hiphopscène in de USA. Helaas leidden onderlinge meningsverschillen tot de ondergang van Rawkus. Sterke man El-P was van mening dat de harde valuta’s de creativiteit overschaduwden ("signed to Rawkus/ I’d rather be mouthfucked by Nazis unconscious") en startte met Definitive Jux zijn eigen label op.
Van toen af aan begon de geest van Rawkus aan een eigen leven in de harten van verschillende hiphopliefhebbers. De honger naar de sterke albums van de beginjaren bleek niet te stillen. Wat The Percussions drie jaar geleden nog niet voor elkaar kregen, lijkt Medeiros nu wel te lukken: het label terug muzikale relevantie geven. Of Gods And Girls is een plaat die je ergens mee naartoe neemt, een album met een kloppend hart, geen inwisselbare beatmanifestatie van enkele topproducers.
Want Medeiros is in de eerste plaats een verhalenverteller, eentje van het soort waar mensen van einde en verre op af komen. Bijzonder begeesterd schetst hij op "Constance" het leven van een dertienjarig Filippijns meisje dat in de prostitutie belandt: "When the driver says ’she’s my youngest’, her name is Constance/ He comments ’and its only 6 dollars per visit’/ Just don’t leave any marks on her, it hurts business." Medeiros is niet vies van een scherpe sneer hier en daar ("It’s not illegal to use raping as a cash crop/ As long as it says she’s 18 on your laptop."), maar vervalt nooit in gratuite maatschappijkritiek.
Ook in het melancholische "Her Wings" wordt de vrouw in ere hersteld. Het nummer is een ode aan Medeiros’ moeder, en aan sterke vrouwen in het algemeen. "Constance" en "Her Wings" zijn de sleutelsongs op een solide plaat, die draait rond idealen die we verafgoden, de rol die de vrouw hierin speelt, en hoe beiden elkaar uitdagen in zowel een gevaarlijk als een vormend opzicht.
Wat verderop zorgen "Call You" en "Apathy" voor zalvende rustpunten. Ze slaan een muzikale brug tussen de akoestische, meer soulvolle aanpak van Michael Franti en de vrijgevochten visie van Rawkuspioniers Mos Def en Talib Kweli. Alles lijkt terug een betekenis te hebben, dit is geen muzikale navelstaarderij. Op die manier is de cirkel rond, en is Of Gods And Girls de geknipte plaat om Rawkus terug te laten aansluiten bij de voortrekkers van de inventieve hiphopscène.
Of Gods And Girls is een plaat met een geweten: Medeiros zorgt voor intelligente teksten die tot denken aanzetten. Hiermee positioneert hij zich recht tegenover het gros van de hiphoppers van vandaag, net zoals de eerste generatie Rawkusartiesten dat deed in hun gouden jaren. Mr. J. Medeiros legt met zijn solodebuut een stevige fundering: de plaat heeft alles in zich om van het Rawkuslabel terug een huis van vertrouwen te maken.