Ooit schreef Goethe de legendarische woorden “In der Beschränkung zeigt sich der Meister” neer. Zovele jaren later is de uitspraak nog steeds een begrip dat te pas en te onpas van stal gehaald wordt, maar nergens zo toepasbaar is als in de OuMuPo-reeks.
OuMuPo staat voor "OUvroir de MUsiques Potentielles" en is opgestart door het Franse label Ici d’Ailleurs… om electro-artiesten met zin voor experiment een nieuwe uitdaging te bieden. Geïnspireerd door de “literatuurbeweging” OuLiPo (1960) van Raymond Queneau en François le Lionnais, wil het label muziek benaderen op eenzelfde manier en legt ze de geïnteresseerde artiesten beperkingen op.
Elke muzikant krijgt eenzelfde aantal regels waaraan hij of zij zich dient te houden bij het opnemen van het album: zo moet er vertrokken worden vanuit muzieksamples uit de catalogus van Ici d’Ailleurs… en mag er geen copyright rusten op ander gebruikt materiaal. Verder moet één sample van dertig seconden tweemaal terugkeren, moeten minimum vijf verschillende artiesten van het label gesampled worden en dient de laatste song over te vloeien in de eerste zodat er een loop ontstaat.
In het verleden heeft schoon volk als The Third Eye Foundation, Kid Loco, DJ Hide, Rob Swift en Rubin Steiner zich aan de opgelegde proef gewaagd. Voor de zesde release werd de Japanse DJ Krush bereid gevonden. Krush wist in 1994 met zijn debuutalbum Krush en vooral het jazzy “On The Dub Blue” de aandacht te trekken van onder andere Mo’ Wax, waarna in datzelfde jaar Strictly Turntablized volgde met de hit “Kemuri”. Toen in 1996 Meiso volgde en DJ Shadows Endtroducing… verscheen, waren de twee godenkinderen van de zogenaamde triphop geboren.
Maar terwijl Shadow verdween achter het project UNKLE en zijn Solesides-crew (o.a. Quannum), bleef Krush de aandacht trekken met het ene album na het andere. Nu DJ Shadow met zijn derde album zwaar teleurstelt, valt pas echt op hoezeer Krush doorheen de jaren en de stroom van releases een continue kwaliteit heeft weten te bewaren zonder ooit de zin voor experiment — hij bracht samen met de jazztrompettist Toshinori Kondo Ki-Oku — te verwarren met moeilijkdoenerij.
Na acht reguliere albums en drie mixalbums waagt Krush zich nu aan de OuMuPo-uitdaging. Hoewel Krush vanaf zijn derde album opnieuw met (gast)-rappers werkt, blijft zijn naam vooral verbonden met vaak jazzy instrumentale hiphopnummers. Het mag dan ook niet verbazen dat op OuMuPo 6 overwegend instrumentale nummers te horen zijn en dat een laidback-feel overheersend is.
Naast de beperkingen opgelegd door het label heeft Krush zichzelf nog een aantal regels opgelegd opdat het mixalbum een kenmerkend DJ Krush-album zou blijven zonder te tornen aan de restricties van het OuMuPo-concept. En dus zijn er tijdens de — verplichte tijdsduur van — tweeënveertig minuten continu echo’s te horen uit de verschillende albums van Krush zodat het haast ongelooflijk lijkt dat de Japanner deze maal met de “handen op de rug gebonden” aan het werk ging.
OuMuPo 6 is niet alleen het zesde album binnen een intrigerende reeks geworden, maar is evenzeer opnieuw een volwaardig DJ Krush-album dat zonder gêne naast zijn andere werk kan staan. Dertien jaar na zijn debuut en acht albums later bewijst DJ Krush waarom hij nog steeds ongeëvenaard mag worden genoemd. In de beperking toont zich waarlijk de meester.