Als de gitarist of de zanger van een succesvolle groep opeens een soloalbum maakt, lijkt er stront aan de knikker. De hamvraag is dan: is zo’n soloalbum wel zo goed als het groepsmateriaal of moest er gewoon dringend wat ego afgelaten worden?
Jazeker, dat zijn drie paar hazenoren langs een meertje op die cover. En jazeker, het is Albert Hammond Jr., de gitarist van The Strokes. Mocht u het vergeten zijn: die groep die op de cover van zijn debuut een welgevormde vrouwenpoep met een zwarte handschoen erop zette. Op het hoesje van Yours To Keep vinden we verder nog enkele schattige bevertjes en voorbijvliegende eenden en een (zoals steeds) stoned uit zijn ogen kijkende Hammond Jr. die een zonsondergang bewondert en naar ons wuift.
In plaats van voor het gesofisticeerde en nonchalant sexy imago van zijn ’thuisgroep’ heeft Hammond Jr. hier voor een Disneytafereeltje gekozen. Yours To Keep klinkt ook een stuk luchtiger en speelser dan de laatste worp van The Strokes. Het album opent zowaar met een vrolijk Beach Boys-melodietje en dromerige ’oeh-oeh’s en ’ah-ah’s op de achtergrond: "Cartoon Music For Superheroes" had zo op Pet Sounds of Smile kunnen staan.
Ook elders graaft Hammond Jr. naarstig in de popgeschiedenis. ’Don’t let me know as it’s happening’, zingt hij in "Blue Skies", maar het had ook John Lennon geweest kunnen zijn. Die Beatles-achtige speelsheid weerklinkt ook in "Call The Ambulance" en "Scared". Voor het dromerige refrein van dat laatste nummer krijgt Hammond Jr. zelfs hulp van Sean Lennon en Julian Casablancas.
Yours To Keep charmeert niet alleen dankzij de meer dan verdienstelijke poppareltjes, maar vooral ook met enkele lappen opwindende garagerock die The Strokes zo hard misten op hun laatste, First Impressions Of Earth. "In Transit" heeft waarschijnlijk het dichtst bij het reguliere Strokes-werk gelegen, maar door de galmende synthesizers en het weidse geluid klinkt het een stuk interessanter dan de recente Strokes-output, een gevoel dat we verderop het album ook hebben bij "Bright Young Thing", "Holiday" en vooral bij het spitse "101".
Dat Albert Hammond Jr. een begenadigd gitarist is, bewees hij bij The Strokes. Dat hij zijn ei daar niet helemaal kwijt kon, bewijst hij nu met dit soloalbum. Dit album bewijst echter ook dat het genie van The Strokes niet geconcentreerd is in Julian Casablancas. Tot nog toe waren alle Strokes-nummers ’written by Julian Casablancas’. Hopelijk besluit hij om bij het volgende Strokes-album ook wat ideeën van zijn gitarist te gebruiken, kwestie van zijn groepje interessant te houden. In vergelijking met deze Yours To Keep was First Impressions Of Earth immers echt wel platte kak. Dus ja: het solo is Albert Hammond Jr. minstens even goed als in groep.