“To all new arrivals: in our world, 30.000 children die of preventable causes every day.” Zelfs halfzachte zenboeddhist Maxi Jazz slaagt er in deze tijden niet meer in niet lichtjes cynisch te worden. Op de onverwachte nieuwe Faithless wordt al eens gegooid met wat schmalzy babygeluk, maar de staat van de wereld wordt nog altijd niet vergeten.
Hoezo, een nieuwe Faithless? De band rond studiobrein Rolla Armstrong, toetseniste Sister Bliss en rapper Maxi Jazz, ging er toch het bijltje bij neerleggen na No Roots? Niets van, zo blijkt nu. Een ‘Best Of’ verkocht net iets te goed, en dus werd de machine opnieuw in gang getrokken. En omdat zowel Rollo als Bliss geboortes te vieren hadden, werd het kernwoord “hoop”.
Het is maar hoe je het bekijkt, want To All New Arrivals begint met een vooral wanhopige vrouwenstem: “If I don’t get out of here, I just want you to know that I really love you”. De algemene teneur blijft er toch één van bezorgdheid over de staat van de wereld waarin al die baby’s (en immigranten, for that matter) terechtkomen.
Muzikaal is er nog altijd geen terugkeer naar de dansvloer te merken. Single “Bombs” lonkt daar met zijn housy feel nog het meest naar, maar voor de rest is het heel wat rustiger vreten. Hier wordt verdergezweefd waar No Roots ophield, met meer nadruk op een trancegevoel dan op beuken. Al is er ook een vleugje hiphop te vinden in “The Man In You”, met een verbaal speelse Maxi Jazz in de hoofdrol.
Vrouwelijke gasten te over op To All New Arrivals, en niet alleen evidente. Rollo’s zus Dido neemt “Last This Day” voor haar rekening met haar bekende hese stem, en ook alternatief icoon Cat Power mag opdraven. Haar unieke stemgeluid maakt van de indietronicatrack “A Kind Of Peace” het hoogtepunt van deze plaat.
Schabouwelijk is de manier waarop Faithless in “Spiders, Crocodiles & Kryptonite” schaamteloos een flard “Lullaby” van The Cure verwerkt. Dit is niet meer samplen, maar plat kopieerwerk. P. Diddy zou dit als een “nieuw nummer” durven verkopen, maar dat zou deze groep te min moeten zijn. Neen, dan liever de sfeervolle, cynische (het kan dus) welkom die de titeltrack is: niet meer dan een opsomming van alle ellende die kinderen te beurt valt op deze gezellige bol: welkom, indeed.
To All New Arrivals is met andere woorden opnieuw een sfeervolle designpopplaat waar een mens weinig tegen kan hebben. Echt wakker liggen we er niet meer van, maar het zou opnieuw wel eens de laatste Faithless-plaat kunnen zijn, zo liet de groep al weten. “Eerst zien en dan geloven”, houden we deze keer toch maar als devies, want wedden dat ook deze opnieuw genoeg verkoopt om door te gaan?