U heeft er even op moeten wachten, maar hier is hij dan: de lang verwachte top twintig van de afgelopen vijf jaar — zolang bestaat goddeau ondertussen al — gekozen door de lezers.
20. My Morning Jacket :: Z </span />
Met een titel als Z suggereerde My Morning Jacket op zijn vierde album een eindpunt, maar de plaat betekende net zo goed een nieuwe start voor Jim James en zijn kornuiten. Vooral James’ ijle stem — als vanouds ondergedompeld in de nodige reverb — zorgt voor een continuüm met de vorige drie platen. Toch klinkt Z heel wat gevarieerder dan zijn voorgangers. Er wordt weliswaar opnieuw vooral geput uit blues, folk en country, maar deze keer vonden ook vleugjes r&b, reggae en elektronica hun weg naar het album. Hoogtepunt: “Dondante” (3’33”). Na een ingetogen aanzet barst het nummer dan toch onverwacht nog uit in die typische My Morning Jacket-epiek.
|
19. Broken Social Scene :: You Forgot It In People</a />
Toen eind vorige eeuw A Silver Mt. Zion en Do Make Say Think aan elkaar begonnen te frunniken, beviel de Canadese scene van een merkwaardige spruit, genaamd Broken Social Scene. Het was duidelijk dat de kleine veel had geluisterd naar zijn ouders, maar toch deed ie koppig zijn eigen ding. Het resultaat heette You Forgot It In People, een plaat die bol stond van allerlei invloeden, maar toch de eigenheid bevatte die de groep vandaag zelf tot referentie maakt. Artiesten als Feist, The Dears, Stars en Jason Collett ontsproten allemaal aan Broken Social Scene. You Forgot It In People is dan ook de som van zowat alles wat muzikaal Canada de laatste jaren heeft voortgebracht, en een geslaagde herinnering aan alles wat daarvoor kwam. Een naslagwerkje dus, samengevat in dertien steengoede songs, met “Anthems For A Seventeen Year Old Girl” als hemels pronkstuk. (md) Hoogtepunt: “Anthems For A Seventeen Year- Old Girl” (00’01”). Een eerste banjoklank doemt op uit de chaos van het vorige nummer, even later kringelt die bedwelmende vocoderstem op.
|
18. Interpol :: Turn On The Bright Lights
Vier in zwarte pakken gehesen New Yorkers veroveren de wereld met hun moderne en melodieuze versie van eighties new wave. Het debuut van Interpol kwam in een periode waarin New York City de ene na de andere hype baarde. The Strokes, Yeah Yeah Yeahs en Interpol maakten elk hun eigen interpretatie van al wat de eighties zo geweldig maakte. Joy Division is de naam die tot vervelens toe werd bovengehaald in elke Turn On The Bright Lights-recensie, ook al heeft Interpol een pak meer te bieden. Hoogtepunt: “Leif Erikson” (0’00” – 0’17”). Een monotone gitaarintro, Banks zingt ‘She Says: it helps with with lights out’ en zelfs de zonnigste zomerdag betrekt. |
17. Radiohead :: Hail To the Thief
Radiohead is de interessantste band van de afgelopen tien jaar en Hail To The Thief is absoluut een van hun beste platen. Intelligent, progressief en wederom zeer avontuurlijk en compromisloos, is dit zo’n plaat waarvan men zich kan blijven afvragen welke genieën er nodig zijn om er nog iets aan te verbeteren. Hoogtepunt: “2+2=5” (01’56”). Thom Yorke barst voor de eerste keer uit in dat “paying attention” en je weet: eindelijk rocken ze weer. |
En wat denken ze bij goddeau?
Mattias Baertsoen |
Tom Viaene |
Madelien Waegemans |
|
|
|
16. Notwist :: Neon Golden
Zelfs in 2002 wist men al dat elektronica niet kil en enkel dansbaar hoefde te zijn. Dat had de ambient en alle intelligent dance music van het WARP-label ons al geleerd. Vanuit Berlijn waaide er een hoop muziek onze contreien uit, waar niemand zich echt aan verwacht had. Warme elektronica, die de song omarmde en vreemd genoeg haar roots had in de punk. Indietronics is men het gaan noemen. Muziek die Radiohead inspireerde tot hun grote ommezwaai. Hoogtepunt: “One With the Freaks” (1’27”). De sfeervolle cliks ’n cuts krijgen er een stevige baslijn bij.
|
15. Bloc Party :: Silent Alarm
In de grote barre postpunkwoestijn is Bloc Party een baken van subtiliteit. Terwijl veel goede bands verdrinken in de clichés en het maniërisme die het genre bevuilen, lijkt Bloc Party’s debuut boven het gewoel te staan. Duellerende gitaarriedels, de klagende, doch energieke zang van Kele Okerlele, maar vooral het gebeuk en de inventieve drumfills van Matt Tong: het lijkt op papier misschien niet wereldschokkend, maar het klinkt fantastisch. Voeg daar nog enkele knappe poëtische teksten en op een tapijtje van gitaren heen en weer zwevende ballads aan toe en je hebt een explosieve cocktail met een zachte nasmaak. Hoogtepunt: “Banquet” (00’13”). “Aaah” en de gitaren gaan duelleren: de trademark sound wordt gezet.
|
14. The Mars Volta :: De-Loused In The Comatorium
The Mars Volta schenkt u het tussen alle stoelen in vallende hyperkinetische broertje van de platenkast: het stuitert dat het een lieve lust is, en dat doet het, dankzij die staccato hak-en kap stop- en stapritmes en compositorische ingreepjes, als geen ander. U hoort mathrock, progrock, freejazz, uitgekiende improvisatie en straight-forward pop in dit huzarenstukje dat ons een hint geeft van wat emo had kunnen zijn. Hoogtepunt: “Son et lumière” (1’14”). Een drumroffel kondigt 50 minuten waanzin aan
|
En wat denken ze bij goddeau?
Vincent Merckx |
Guy Peters |
Alexander Cornet |
|
|
|
12. Cat Power :: You Are Free
Chan Marshall weet wat lijden is. Een natuurlijke aanleg tot depressies leidde bij de artieste die beter bekend staat als Cat Power onder meer tot een flink uit de kluiten gewassen drankprobleem. Gelukkig voor ons leidt een beneveld brein in haar geval niet tot minder indrukwekkende platen. Integendeel: op You Are Free bezweert Marshall haar demonen als een eigentijdse Billie Holiday. Van de eerste pianoaanslag in “I Don’t Blame You” tot de laatste zachtjes uitdovende strijker van “Evolution” houdt Marshall je bij het nekvel, om bij wereldnummers als “Maybe Not” en het even akelige als erotische “Werewolf” de grip nog extra te verstevigen. Een plaat als deze doet het bloed van een gutsende wonde in één tel stollen. You Are Free is het magnum opus van een getormenteerd rastalent dat streeft naar gemoedsrust door haar diepste zielenroerselen om te zetten in muzikale hoogstandjes. Het is een van de beste platen die een vrouwelijke singer-songwriter ooit heeft afgeleverd. (jm) Hoogtepunt: “Werewolf” (00’25”). Onheilspellende strijkers cirkelen als vleermuizen rond Chan heen terwijl ze ons toefluistert: “oh the werewolf the werewolf comes stepping along”.
En wat denken ze bij goddeau?
|