“Too far away from the city. Some kids left on their own. They said we had a communist in the family. I had to wear a mask”. Dit soort naïeve, surrealistische zinnen wekt spontane nieuwsgierigheid op. Wanneer ze worden gedeclameerd door de geheimzinnige Karen Dreijer stijgt de spanning. Als de tekst tenslotte wordt gelardeerd met zware bassen en etherische synthesizer-riedeltjes is de muzikale extase nabij.
Mevrouw Dreijer vertegenwoordigt vijftig procent van het Zweedse familiebedrijfje The Knife. Samen met haar broer Olof is ze gespecialiseerd in het creëren van een duistere, sprookjesachtige elektronische atmosfeer. Tot voor kort was het belangrijkste exportproduct van het Scandinavische duo de uitstekende single “Heartbeats”. Dankzij een joint venture met de Argentijnse Zweed Jose Gonzalez en met de hulp van een grote speler op de globale pingpongballenmarkt, stoomden Karen en Olof de wereld klaar voor hun derde album, het kwaliteitsproduct Silent Shout.
Om protectionistische redenen besliste het geslacht Dreijer tot voor kort publieke vertoningen zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Van het tweetal bestaan weinig foto’s en live optredens waren helemaal uit den boze. Omwille van het succes van Silent Shout, voelden broer en zus zich gedwongen op dat laatste vlak een knieval te maken, maar dan wel op hun voorwaarden. The Knife bokste met de medewerking van Andreas Nilsson een verbluffend audiovisueel spektakel in elkaar. Dat die vrij exclusieve show vandaag in de Dance-Hall staat is een verdienstelijke pluim op de hoed van organisator Chokri Mahassine.
Het duo, verstopt achter zwarte maskers, figureert in een duister decor van projecties en licht, levensgrote poppen en runentekens. Het publiek, dat met open ogen en mond geniet, krijgt met “Silent Shout”, “Marble House”, “Forest Families”, “From Off To On”,…ook nog eens alle grote kleppers van die uitstekende laatste plaat geserveerd. Met dit spektakel bewijst The Knife van begin tot einde dat het één van de verrassendste en verfrissendste acts is die recent het elektronische wereldje kwam binnengerold.