Like sand through the hourglass, so are the days of our
lives: dit zinnetje is het startschot van een halfuurtje
überlichte maar hilarische ontspanning waardoor huismoeders op
leeftijd orgasmes van curiositeit en spanning bereiken. Tijdens
deze zomerdagen geven wij echter de voorkeur aan vrolijke nonsens
met een goede flow, ‘Slaet ip min gat’ van ’t Hof van Commerce
bijvoorbeeld. Kristof Michiels, aka 4T4, heeft als beat- en
sample-leverancier van dit West-Vlaamse hiphoptriumviraat al het
respect en de bewondering verdiend van menig muziekliefhebber. De
man heeft door zijn meerdere-persoonlijkheden-syndroom echter al
bewezen veel meer in zijn mars te hebben. Magik Ballet Ensemble,
Atomic en Ultrasonic 7: het zijn
slechts enkele van de pseudoniemen waaronder Michiels zijn muzikale
schizofrenie heeft botgevierd. Vanwege een te glad geluid en het
bewandelen van te commerciële paden is Ultrasonic 7 opgedoekt en
heeft 4T4 zijn ware identiteit samengebald op één schijfje. Op
‘Fortification’ serveert hij ons een eclectisch maar coherent
11-gangenmenu met een pikante nasmaak. Vet, smerig en dansbaar:
‘Fortification’ is een modderbad van geluid, waarin liefhebbers van
funk, pop en electro maar al te graag in zullen rollen.
4T4 laat verschillende Belgische artiesten mee roeren in zijn licht
ranzige funksaus. Zo is het heel verfrissend om de meeslepende stem
van onze favoriete Belgische gitaarheld, Mauro Pawlowski, te horen
ondergedompeld worden in een bubbelbad van elektronica, stekelige
synths en lispelende hi-hats. Het resultaat is dansbare ambient,
waar reminiscenties van Magnus en
Jacques Lu Cont in rondzweven: ‘One Foot in Life’ is elektropop op
topniveau. Op ‘Waking up the Dead’ schittert Gabriel Rios als een
mysterieuze magiër, die met aanstekelijke trompetjes zijn exotische
regendans aankondigt. Een goed nummer, maar het kan wel niet
wedijveren met het beste materiaal van deze Gentse Puertoricaan.
Hetzelfde geldt voor ‘Large’, waarin Arno met zijn rauwe bluesstem
lekkere baslijnen en opzwepende synths tot oneffen reepjes raspt:
een verdienstelijke song en knap gespeeld, maar wie vertrouwd is
met het werk van onze geridderde trots zal hier niet ondersteboven
van zijn.
4T4 bewijst op ‘Fortification’ dat hij geen guests nodig heeft om
zijn nummers naar een hoger niveau te tillen. Als cavalier
seul smeedt hij immers de beste funkconstructies op deze plaat.
‘The Chase’ gaat van start als The Pussy Wagon uit Kill Bill Vol. 1 en zou zonder schaamrood op
de wangen op de soundtrack van dit Tarantino-meesterwerkje kunnen
staan. De Kraftwerk-stem van Dr. Chase, Goldfrapp-synths en trompetten zorgen
voor een dolle rit vol haarspeldbochten. Nog beter is de
grotendeels instrumentale afsluiter ‘All Expenses Paid’, een acht
minuten durende soundscape vol funky percussie en zachte
pianopartijen. 4T4 mixt hier een muzikale caipirinha, waar zowel
Gotan Project, Moloko als Les
Rhytmes Digitales graag van zouden nippen.
U zult het al gemerkt hebben: op ‘Fortification’ worden
verschillende genres en stijlen in de blender gegooid. De grote
verdienste van Michiels is echter dat de plaat als een samenhangend
geheel klinkt. Het vette funkrandje is de lijm die de verscheidene
muzikale accenten samenhoudt. Bij 4T4 zit de muziek ook in een
minder strak keurslijf dan bij Ultrasonic 7. De zonnige pop van dit
project associeerden we steevast met strandfeestjes terwijl
‘Fortification’ zowel tot zijn recht komt in een hippe
undergroundclub als op Couleur Café of een funkfeest. De warme
soulfunk van ‘It’s Just Begun’, een cover van The Jimmy Castor
Bunch, zal bijvoorbeeld op ieder feestje voor bootyshakin’
fun zorgen. Tom Derie is in topvorm op dit nummer, maar we
vinden hem nog beter getypecast in ‘Livin’ Alone’. Deze song gaat
van start met etherische geluiden tot venijnige Blackstrobe- of
Alter Ego-synths de fluwelen klanken aan flarden scheuren.
In het enola-interview met 4T4
zei Michiels dat zijn plaat zou klinken als ‘Mr. Brightside’ van
The Killers in de Thin White Duke-remix, maar met een ferme geut
James Brown erbij. Zulke omschrijvingen zijn altijd wat gekunsteld
en gezocht, maar reken maar van yes dat die definitie in de
buurt komt van de sound van ‘Fortification’. Met muzikanten als
Mirko Banovic en Geoffrey Burton (van Arn ) en gastvocalisten als
Nia Saw, Tom Derie en Nina Babet heeft 4T4 als een coole Hannibal
Smith een A-Team bijeen gebracht, die B. A. Baracus-gewijs cleane
Donna-pop lik op stuk geven. Een aanrader!