Ook al hebben veel uitgeverijen van strips de grootste moeite om te overleven, toch blijven er nu en dan dapperen opstaan die het aandurven een nieuw fonds uit te bouwen. Zopas verschenen de eerste zes uitgaven van First Second Books. Het eerste deel van The Lost Colony is één van deze.
In een wereld die doet denken aan de Verenigde Staten tijdens de negentiende eeuw bestaat er een verborgen eiland dat geen contact onderhoudt met de buitenwereld. Deze buitenwereld is zelfs helemaal niet op de hoogte van het bestaan van deze ’verloren kolonie’. De bewoners hebben een heilige schrik dat slavenhandelaars het eiland zullen ontdekken om het vervolgens te overspoelen. Gouverneur Snodgrass koestert echter snode plannen met zijn eiland. Met het eerste deel van The Lost Colony maakt Grady Klein een sterk debuut in de stripwereld. Klein is afkomstig uit de animatiebranche en werkte ondermeer aan de korte tekenfilm The Dust Bunny. Met The Lost Colony wil hij graag een ’Asterix voor de Amerikanen’ maken en met dit eerste deel wordt meteen duidelijk hoe hij zijn doel wil bereiken.
Zo presenteert hij in The Snodgrass Conspiracy een kleurrijke cast van heel verschillende personages : Pepe Wong, een Aziaat met een voorliefde voor mystiek en alchemie, Birdy Snodgrass, de kleine dochter van de gouverneur en steeds op zoek naar het avontuur. De auteur slaagt er in de loop van dit eerste album in om elk van hen een eigen gezicht te geven. Stilistisch combineert hij situatiehumor met tal van historische verwijzingen, wat The Lost Colony inderdaad een Europees tintje geeft.
Tekentechnisch werkt Klein hoofdzakelijk met de computer en streeft hij ernaar om zijn kleurgebruik zo organisch mogelijk te maken. Het resultaat is een bruisende cocktail van de meest uiteenlopende schakeringen en het is dan ook geen geringe verdienste dat het album nergens in overdaad vervalt. Kleins grappige poppetjes doen denken aan het werk van Scott Morse (Soulwind, Ancient Joe) of Zander Cannon (Top 10, Smax). Toch ligt de nadruk meer op het avontuurlijke dan wel op het humoristische aspect van The Lost Colony.
Naast de auteur debuteert ook de uitgeverij First Second met dit album. Na een lange voorbereidingsperiode lanceerde deze afdeling van de Amerikaanse boekenreus Roaring Brook Press begin mei haar eerste zes graphic novels. Naast vertalingen van Joann Sfar, Lewis Trondheim, Emmanuel Guibert en Jean-Philippe Stassen verschenen er ook twee oorspronkelijke verhalen, te weten The Fate of the Artist van Eddie Campbell (tekenaar van het geroemde From Hell) en The Lost Colony. Het handige ’boekformaat’ en de ruime verdeling ook buiten het reguliere stripcircuit maakt meteen duidelijk dat First Second echt voor de liefhebber van de auteursstrip kiest, een publiek dat de laatste jaren enorm is toegenomen. Sinds boeken als Persepolis van Marjane Satrapi of Een Deken van Sneeuw van Craig Thompson, is er een heel nieuwe lezersgroep opgestaan die gefascineerd is door de mix van een beeldverhaal met volwassen, literaire thema’s. First Second tracht hier expliciet op in te spelen. Voor het najaar hebben ze opnieuw een pakket albums klaar waarin opnieuw gekozen wordt voor een mengeling van nieuw werk en vertalingen. Indien The Lost Colony een graadmeter mag zijn voor de hele collectie, dan heeft First Second zijn start zeker niet gemist.