De Italiaanse tekenaar Igort startte enkele jaren geleden een internationale collectie op onder de naam Ignatz. De albums werden tegelijkertijd in verschillende talen op de markt gebracht. Met Baobab voegt de oprichter zelf nu een album toe aan Ignatz.
Igort (pseudoniem van Igor Tuveri) is een van Italiës bekendste stripauteurs. In de schaduw van Lorenzo Mattotti werkt hij ook al sinds begin jaren ’80 op een steeds internationaler forum. Vreemd genoeg is het wachten tot 5 is het Perfecte Getal in 2002 voor zijn naam ook in ons taalgebied een belletje doet rinkelen. In 2005 publiceerde Oog & Blik nog een integrale uitgave van ’s mans Fats Waller (op scenario van Carlos Sampayo). Vanuit zijn eigen uitgeverij Coconino Press startte Igort dan de collectie Ignatz op, waarin hij internationaal gerenommeerde auteurs albums laat publiceren. Het unieke aan deze collectie is dat ze tegelijk door verschillende uitgeverijen wordt gepubliceerd. Oog & Blik verzorgt de nederlandstalige editie, terwijl Fantagraphics de Engelse en Vertige Graphic de Franse uitgaven voor hun rekening nemen. Ook een Duitse en een Spaanse uitgeverij hebben zich hierbij aangesloten, wat Ignatz een uniek internationaal karakter geeft.
De albums in deze collectie zijn zeer divers. In het Nederlands verschenen er tot nog toe vier. Babel 1 van David B. beet de spits af en nadien volgden albums van Matt Broersma (Insomnia 1) en Gipi (De Onschuldigen). Baobab is het eerste album van Igort zelf in deze collectie en vormt het eerste hoofdstuk van een langere grafische roman. In een heel gefragmenteerde stijl stelt de auteur zijn personages aan ons voor. Twee locaties gebruikt hij daarvoor : Japan en Parador. Allebei de verhaallijnen spelen zich af in 1910 en lijken op dit punt in het verhaal weinig met elkaar te maken te hebben. Hiroshi is een kleine jongen die zijn grootmoeder moet verzorgen en graag naar diens verhalen luistert over het verleden. In hetzelfde dorp woont ook een wat vreemde vrouw wiens kind overleden is en waar Hiroshi aan het begin van het boek over de vloer komt. In Parador volgen we Celestino en Gilla Villarosa, een broer en zus die samen wonen, terwijl Celestino een carrièr als striptekenaar probeert uit te bouwen.
Veel meer samenhang kan er aan het verhaal voorlopig niet gegeven worden. Dit album is duidelijk slechts een opening van een groter verhaal en kan dan ook moeilijk nu al op zijn verdiensten beoordeeld worden. De beste lofbetuiging die we Igort kunnen meegeven, is dan ook dat hij de nieuwsgierigheid van zijn lezer zeker weet te prikkelen. Zo maakt hij meteen duidelijk dat mevrouw Yamada heel wat meer te vertellen heeft dan wat er tot nu toe aan bod is gekomen. Ook vertelt Hiroshi’s grootmoeder over haar verleden in Afrika, een verhaal dat ook meer te bieden heeft dan er tot nu toe uit werd gehaald.
Igort heeft met dit eerste deel van Baobab dan ook een uitdagend stripverhaal gemaakt dat niet voor een gat te vangen is. Hij heeft een hele lade aan verhaalideeën aangebracht en lijkt met dit eerste deel vooral de lezer te willen verbazen en doen uitkijken naar wat volgt. Dat doen wij dan ook met veel plezier.