The King Khan & BBQ Show zou op zijn Europese tournee slechts een keer in België optreden. Het zou ook één van de laatste optredens zijn alvorens het invloedrijke tweepersoons bluespunkcombo opnieuw de studio in zou duiken. Dat ze daar klaar voor zijn bewees het concert in de Kortrijkse Pit’s ten volle.
Het Canadese King Khan & BBQ Show zorgde vorig jaar met zijn zelfgetitelde debuutplaat voor een van de belangrijkste garagerevelaties van het jaar. King Khan en Mark "BBQ" Sultan kennen elkaar eigenlijk al tien jaar, maar kwamen pas vrij recent op het idee de krachten te bundelen. Met veel succes overigens, want de combinatie van BBQ’s white blues met King Khans voorliefde voor funk maakte van The King Khan & BBQ Show in een klap het meest invloedrijke tweepersoons bluespunkcombo ter wereld. Waar er vorig jaar ook maar over het genre werd gepraat, kwam The King Khan & BBQ Show ter sprake.
Zoals uit de credits van The King Khan & BBQ Show reeds mocht blijken, ligt The King Kan & BBQ Show vooral in het verlengde van BBQ’s solo carrière. Zo zijn de meeste songs op de debuutplaat door hem of toch minstens in samenwerking met hem geschreven. Die verhoudingen laten zich ook op het podium voelen. BBQ zit naar goede gewoonte achteraan op het podium met de gitaar op de schoot, vanwaar hij het optreden stuurt. Hij is het die zorgt voor de blues, terwijl het showbeest King Khan de muziek vanuit de voorgrond de funky richting uitstuurt. De formule is simpel maar oerdegelijk, en ze werkt.
King Khan noemen we met reden een showbeest: de in Berlijn residerende Canadees heeft tegenwoordig de gewoonte zich vlak voor de show in een strakke jurk (zonder slipje eronder) te hullen, een roze pruik op te zetten en er dan maar eens aan te beginnen. Tijdens de show laat de grapjurk geen gelegenheid onbenut om het publiek te entertainen: de man gooit regelmatig een beentje in de lucht waardoor zijn edele delen zichtbaar worden, klimt al eens in iemands nek om een ritje door het publiek te maken, klimt op de toog om zich aan een prettig gestoord dansje te wagen of laat het publiek gewoon van zijn blote brown ass genieten. En dat allemaal terwijl hij op zijn dode gemak verder speelt op zijn gitaar, dat spreekt.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het duo er totaal geen moeite mee heeft om de piepkleine Pit’s in een minimum van tijd in vuur en vlam te zetten. Instant klassiekers als "Waddlin’ Around", "Fish Fight", "Shake Real Low" en "Pig Pig" passeren al vrij snel de revue en het duurt niet lang of ze hadden het overvolle café — waarin iedereen schouder tegen schouder staat en dus op de manoeuvres van anderen meebeweegt — aan het dansen gekregen. Wie geen bier over zich heen wil krijgen, mijdt de Pit’s beter, al is dat het minste van je zorgen wanneer het flamboyante gezelschap van The King Khan & BBQ show het kleine café in lichterlaaie zet.
The King Khan & BBQ Show stelde ook wat nieuwe songs voor, die een hoger King Khan-gehalte lijken te hebben. Of dat ook écht zo is, zal de opvolger van The King Khan & BBQ Show, waarvan de groep tussen pot en pint aankondigde dat die gepland is om deze zomer bij — hoe kan het ook anders? — In The Red te verschijnen, moeten uitwijzen.
The King Khan & BBQ Show is met zijn optreden in de Pit’s alvast probleemloos in zijn opzet geslaagd: ervoor zorgen dat het publiek een uur lang als onvervalste white niggas uit de bol kon gaan. Maar voor wie ze nu gemist heeft: geen nood. Wellicht komt The King Khan & BBQ Show in de tweede helft van het jaar nog eens terug om de nieuwe plaat voor te stellen, en dan maakt het tweetal er gewoon opnieuw een feestje van.