Westvlamsche hiphop van an de kuststreeke… va just voo bachtn de kuppe, en dat zullen we geweten hebben: Etwoaschen Tussenin slaat in als een bom en laat ons verweesd achter. Westvlamingen met meer soul in hun lijf dan menig afgelikt hiphoppertje uit de US of A. Daar lusten wij wel pap van.
Met Etwoaschen tussenin tonen De Nihilisten waar het in hiphop om draait: sterke beats, inventieve rhymes en indrukwekkend scratchwerk. De heilige drievuldigheid DJ Tweet, Riemeloare en producer Don weten duidelijk waar de mosterd gehaald wordt met dit eerbetoon aan de hoogdagen van de hiphop. Naadloos sluiten tekst en muziek aan elkaar zonder ooit het geheel uit het oog te verliezen. Een plaatje dat met elke beluistering sterker wordt.
De single "Buskotje" kenden we wel al van de radio, maar toch weten de alles overheersende swingende trompetten samen met de heerlijk vrolijke tumtumtedum ons nog steeds in een jolige stemming te brengen. "Wieder Zyn" is het naamkaartje van De Nihilisten: een op hol geslagen pianoriedeltje laat zich aflossen door — alweer — vrolijk trompetgeschal. Heerlijke old skool met het hart op de juiste plaats als u het ons vraagt. Twee nummers ver en we zijn al verkocht.
Een album lang spelen De Nihilisten met verschillende muziekstijlen. Zo heeft in "Me Vintje" een fluitmelodietje een prominente rol, terwijl "Up e Dag" nauwer aansluit bij ragga en dancehall met zijn zware beats, net zoals funky "Rebels Zonder Koas" waarin een dreunende bas de eerste viool speelt. Akoestische gitaren voeren dan weer de boventoon in "Tusschenin", "’K Zyn Zo Blye" en "Krakende Schelpen". In "Mi Stroate" spelen ze met Oosters aandoende melodieën en ritmes die een hint geven van de onderhuidse dreiging die "At De Lucht Utgoat" en "Vicieuze Cirkel" herbergen.
Ook tekstueel bestrijken De Nihilisten zowat alle fronten, de ene keer is het stoere wij-zijn-de-beste-praat zoals in "Wieder Zyn" en "Rebels Zonder Koas", dan weer wordt de gevoelige snaar beroerd zoals in het wondermooie "’K Zyn Zo Blye" waar Riemeloare zichzelf blootgeeft. Ook "Krakende Schelpen", "At De Lucht Utgoat" en het geniale "Tusschenin" behandelen eerder het a-typische hiphoponderwerp van de condition humaine. "Me Vintje" lijkt dan weer pure kolder door haar aan kinderrijmpjes verwante teksten terwijl in "In Me Stroate" de toenemende vervreemding en verzuring aangekaart wordt.
In de best hiphoptraditie zijn er sterke gastrollen weggelegd voor Dj Daranged (Killatactics) in "Up e Dag", DJ Splinta (watseland crew) in "At De Lucht Utgoat" en voor de veel te vroeg gestorven DJ Flip in "Rebels zonder koas". In "k’ Zyn Zo Blye" wordt de tweede stem geleverd door Hannelore Bedert (Rheen) terwijl Indigenous nog eens het Westvlaams bovenhaalt in "In Me Stroate" waarin ze bewijzen in de eigen taal even sterk te staan als het Engels.
Etwaoschen tussenin is een knap debuut geworden van een volwassen groep. Waar Amerikaanse hip hop steeds meer in clichés vervalt of andere paden bewandelt, weten De Nihilisten bij een lange traditie aan te sluiten zonder hun eigenheid te verliezen. Met Etwoaschen tussenin kunnen we eindelijk nog eens een hiphop klassieker aan onze collectie toevoegen. Vroeger zouden we naar Amerika gekeken hebben voor de grote voorbeelden, tegenwoordig volstaat West-Vlaanderen.