Uit de Kortrijkse kleigrond, waar ook al Ozark Henry aan ontsproten
is, komt het talentzwangere Moonlake gretig aanzetten. Gretig, want
door brute pech met hun eerste platenfirma hebben ze lang op de
release van dit sublieme ‘Oscillating Headcom.’ moeten wachten. De
band geraakte gelukkig op stal bij nieuwkomer Deadline Music en dat
kan je als muziekliefhebber alleen maar toejuichen, want Moonlake
blijkt heel wat in zijn mars te hebben. Typisch Belgisch klinkt
Moonlake niet. Hun sound heeft dat kille en ongrijpbare van
Scandinavische acts als Autopulver (met wie ze producer Zed delen,
red.) en Madrugada, gecombineerd met de frivole flair van zwierige
Britpopbands. Denk daarbij een zanger die met zijn hoge, nasale
timbre in de minutieus uitgewerkte songs een perfecte speeltuin
vindt voor zijn enorme stembereik en je hebt al een aardig idee van
hoe Moonlake klinkt. Dat maakt vooral indruk in de refreinen van
smaakmakers als ‘Feedback Nr.1’ en ‘Monster’, zodanig dat het zelfs
een beetje jammer is dat er niet meer en langere refreinen op de
plaat staan. Op een podium is Moonlake zo mogelijk nog imposanter.
Nederland mag zijn Anouken en Krezipen houden, want de Belgenpop
heeft er weeral een puike vertegenwoordiger bij.
Moonlake :: Oscillating Headcom.
Release:
2003
Deadline Music